Abandonul școlar – Prevenirea și reducerea prin activități școlare și extrașcolare interdisciplinare
O metodă prin care se poate preveni și reduce absenteismul și abandonul școlar a elevilor este atragerea şi implicarea acestora în activităţi şcolare şi extraşcolare.
O activitate interdisciplinară a fost realizată în cadrul proiectului Erasmus+ „Collaboration to Have Abilities as New Goals of Education C.H.A.N.G.E.” cu tema „Valentine’s day”. Activitatea s-a desfășurat la clasa a IX –a D, în colaborare cu clasa a X-a D, fiind coordonată de prof. Raluca Pintilie şi prof. Marilena Carmen Mahalu.
În cadrul activităţii interdisciplinare (dirigenţie şi limba engleză) s-au îmbinat armonios strategii didactice moderne din ambele domenii formal și nonformal, în vederea atingerii obiectivelor şi ţintelor propuse:
- înțelegerea și aplicarea conceptelor de prietenie, dragoste și înțelegere între semeni,
- formarea unei stări de bine,
- încrederea în propriile forţe, necesare integrării socio-profesionale a viitorilor absolvenți.
Scopul activității
Scopul general al activității a fost:
- familiarizarea elevilor cu diferitele tipuri de dragoste (părintească, frățească, de prietenie, de cuplu etc.)
- înțelegerea și acceptarea diverselor sentimentelor ce se pot declanșa în cadrul evoluării unor stări multiple (generozitate, bucurie, apreciere, înțelegere etc.); necesare pregătirii pentru viaţă a elevilor cu C.E.S.
Obiective operaţionale:
- Să diferenţieze conceptele diferitelor tipuri de dragoste;
- Să exprime sentimente și stări variate, ce derivă din tipurile de dragoste;
- Să recunoască și să-și exprime liber sentimentele și diversele stări;
- Să-și formeze o stare de bine, atât de necesară integrării lor socio-profesionale.
Progres
În prima parte, activitatea a presupus evidenţierea de către elevi a formelor iubirii ce pot lua naştere între semeni, utilizând cartonașe colorate și markere, pentru a marca conceptele. Eleviii le–au agățat apoi pe tablă sub formă de “spidergram” sau metoda “copacului”.
În continuare s-au evidențiat sentimentele notate pe cartonaşe, în limba română şi engleză, ce derivă din diferite tipuri de dragoste. Cartonaşele s-au atașat pe tablă întregind “copacul”, punctând rezultatele la care se ajunge în urma valorificării acestora:
- inducerea unei stări de confort emoţional,
- încrederea în propriile sentimente şi în semenii noştri.
În partea a doua a activității, elevii au fost organizați pe grupe de câte 3 sau 4; au primit diferite elemente decorative și intrumente de lucru manual, în vederea aplicării conceptelor învățate în activităţi practice de realizare de felicitări cu tema „Valentine’s day”.
Astfel, s-au utilizat cu succes termeni din limba engleză şi română, contribuind la
- valorificarea cunoștințelor teoretice,
- dezvoltarea creativităţii, imaginaţiei, deprinderilor
- şi abilităţilor practice de realizare a felicitărilor.
Felicitări tematice obţinute au fost expuse pe un panou expozitional pentru elevii şi profesorii din școală, dar și pentru partenerii noștri din cadrul proiectului Erasmus „C.H.A.N.G.E”.
Elevii au fost bucuroşi şi mândri de felicitările realizate, fiind felicitaţi de către profesorii îndrumători. Materialele utilizate au fost: cartonașe colorate, markere, diverse elemente decorative, lipici, foarfeci și coli de carton A4.
Întocmit,
Profesor Marilena Carmen Mahalu, Profesor Raluca Pintilie, CSEI Suceava