Activitate outdoor-modalități de organizare cu preșcolarii
Într-o societate în care tehnologia progresează cu o viteză ameţitoare şi datorită ei de la cele mai fragede vârste preșcolarii sunt asaltaţi de adevărate avalanşe de informaţii, ştiinţele educaţiei se orientează din ce în ce mai acut către întoarcerea la natură. După secole în care toate eforturile educatorilor s-au concentrat pe aducerea copiilor între pereţii clasei pentru a li se face educaţie, am constatat cu uimire că nu este cea mai fericită formă de educaţie şi , ca atare, a apărut nevoia acută de altceva, de întoarcerea la natură, ca izvor de educaţie sănătoasă.
Natura, cea pe care conştient sau nu, o distrugem încet dar sigur, ne oferă lecţii de supravieţuire de nepreţuit.
Caracteristici cheie ale educaţiei outdoor
- Oferă posibilitatea contactului direct cu natura. Protecţia mediului reprezintă un subiect de interes mondial; iar urbanizarea masivă a produs un efect nociv asupra mediului;
- Reprezintă o puternică sursă de experienţe de învăţare; beneficiază de un mediu relaxant, liber, fără constrângerile pe care le impug cei 4 pereţi al unei săli de clasă.
- Poate oferi preşcolarilor nenumărate provocări. Procesul de educare devine puternic , inspirațional şi de natură să
- schimbe comportamente anti- sociale,
- să creeze o relaţie puternică între oameni bazată pe sprijin reciproc.
- Facilitează procesul de învăţare al preşcolarilor care întâmpină greutăţi în acest sens.
- Asigură dezvoltarea personală celor care o aplică ,prin libertatea de manifestare şi exprimare pe care le oferă.
- Asigură dezvoltarea spiritului de ecchipă.
- Oferă nenumărate beneficii fizice, emoţionale, mentale ce asigură bunăstarea individului.
- Oferă un cadru stimulativ de învăţare prin varietatea mediului.
- Oferă posibilitatea creării unui mediu relaxant şi motivant în funcţie de problema identificată; permite escaladarea unor nivele înalte de imaginaţie în vederea obţinerii rezultatelor propuse.
Obiective generale ale educaţiei outdoor
- dezvoltarea abilităţilor socio- personale, îmbunătăţirea spiritului de echipă, îmbunătăţirea relaţiilor sociale, dezvoltarea competenţelor de conducere.
- dezvoltarea abilităţilor de management, organizare, coordonare, evaluare.
Educaţia de tip outdoor este o formă organizată de învăţământ care îl pregăteşte pe copil pentru viaţă.Educaţia outdoor presupune ca procesul de predare-învăţare- formare să se petreacă în afara grădiniţei, respective în natură şi în spaţii culturale.Aceste activităţi vizează explorarea posibilităţilor de utilizare a aerului liber şi a cadrului natural ca spaţiu de învăţare.Folosind acest spaţiu într-un mod interdisciplinar, se pot forma deprinderi pentru a lucre tematic.
Preşcolarii grupei mari ‘’Fluturaşii’’, de la Grădiniţa cu program normal Burla, coordonaţi de educatoarea lor, ar putea participa la o activitate de tip outdoor, în care ar învăţa şi s-ar distra în aer liber. Într-o joacă frumoasă, ei s-ar impărţi în două echipe şi ar deveni micii cercetaşi. Ar purta însemnele “Lupişorilor’’- o eşarfă galbenă şi un ecuson în formă de floare de crin de culoare galbenă- simbolul cercetaşilor- pe care ar fi incripţionat ‘’Gata oricând!’’
Astfel descoperă drumul spre casa bunicii unde Scufiţa Roşie, care este colega lor Delia ce tocmai şi-a aniversat împlinirea vârstei de 6 ani. Ajutaţi de părinţi şi bunica, cercetaşii au pregătit surprize, aranjamente florale, dulciuri, băuturi răcoritoare şi au aranjat un picnic festiv. Activităţile de tip outdoor din grădiniţă presupun învăţarea prin implicarea directă în acţiune şi apoi cu reflecţie asupra celor experimentate şi învăţate.
De ce învăţare experenţială?
Pentru că un proverb chinezesc spune că:
Ceea ce aud – uit, Ceea ce văd – ţin minte, Ceea ce fac – învăţ.
Profesor Lazurcă Rocsana, Burla