Activitățile online cu preșcolarii cu ocazia sărbătorilor de primăvară
Activitatea preșcolarilor este cu siguranță cea mai afectată dintre toate nivelurile de învățământ de perioada carantinei, dacă ne raportăm la eficiența învățării online. Comparativ cu școlile care au putut migra în timp real (cu mai mult sau mai puțin succes) către modele de educație online, la gradinita nevoile copiilor de conectare și contact direct cu adulții și cu alți copii, capacitatea mică de concentrare și nivelul lor de dezvoltare cognitiv și emoțional fac învățarea online o adevărată provocare (pentru preșcolarii mai mari) sau chiar imposibilă pentru cei mai mici.

Implicarea copiilor în treburile casnice este utilă deopotrivă pentru ei și pentru părinți. Având în vedere că cei mai mulți părinți nu mai beneficiază de ajutor din exterior pentru treburile casnice și unii dintre ei și muncesc de acasă, navigarea printre toate sarcinile poate fi o provocare. De aceea în perioada premergătoare sărbătorilor pascale,perioada vacanței de primăvară, am colaborat cu părinții și cu copiii din grupa mea. Am postat cateva videoclipuri și povestiri de 5/6min prin care copiii au putut urmări semnificația evenimentului ce va urma ( semnificația sărbătorii, tardiția încondeierii de ouă, semnificația iepurașului etc.).
Rolul părinților
Părinții au fost foarte receptivi și în același timp încântați de aceste activități și au implicat copiii în diverse activități practice de ouă în condeiate folosint tehnica vopsirii cu pensonul.

Sara și Iosif încondeiază ouă folosind vopsea pentru ouă iar ca instrument de lucru folosesc pensoane de diferite dimensiuni.
Unii copii au recurs la modalitatea de decorare a oului cu șervețele decorate cu imagini specifice prin aplicarea cu albuș de ou. Edurd a folosit această tehnică de a decora ouă.

Actiunea copiilor a fost urmărita și de ceilalți copiii din grupă și de parinții acestora.Am primit o serie de aprecieri pozitive din partea copiilor și a părinților. Toți copiii au decorat ouă fiecare cu tehnici diferite.
Perioada izolării este foarte provocatoare atât pentru părinți, cât și pentru copii: pe lângă schimbările de rutină care apar, părinții trebuie sa gestioneze emoțiile lor, oboseala, sarcinile casnice și cele de la muncă în același timp cu nevoile de conectare și joacă ale preșcolarului.
Mișcarea fizică
Mișcarea fizică este esențială pentru perioada izolării. Părinții sunt extrem de ocupați însă dacă ar fi să alegem o activitate pe care trebuie să o pregătească sau să o încurajeze zilnic, aceasta este cu siguranță una de motricitate grosieră. Fie că vorbim de momente de dans, jocuri psihomotrice, jocuri de imitare (ex: Simon says, scaunele muzicale, freeze dance, etc) sau de trasee prin casă, este necesar ca părinții să stimuleze motric copiii în această perioadă. Astfel, ei își vor consuma energia chiar dacă nu ies afară și se vor odihni mai bine, vor colabora mai bine.
În sensul satisfacerii nevoii de mișcare am venit cu o serie de jocuri sugestive la îndemâna părinților dat fiind și perioada mai rece în care copiii trebuiau să stea mai mult în casă.

În 22APRILIE a fost ZIUA PĂMÂNTULUI am prezentat copiilor cîteva imagini sugestive despre PLANETA PĂMÂNT:
Daria a împletit o coroniță de flori de pe pajiștea din grădina sa.

Copiii au înțeles mesajul prin care pământul dorește să fie păstrat curat, îngrijit iar noi să ne bucurăm de frumusețile și darurile lui. Aceste prezentări au sugerat părinților să exploreze mediul înconjurător din jurul casei.


Astfel, grădinița poate juca un rol important de sprijin pentru părinte în organizarea unor rutine, momente reper, acces la activități potrivite pentru copii. De asemenea, în aceste momente , am considerat că rolul și energia educatorului trebuie să fie orientate pe lângă acest sprijin pentru părinte, către conectarea cu copilul preșcolar, menținerea stabilității și a continuității relației lor și mai puțin pe obiectivele învățării și a planurilor curriculare. În vremea COVID-19 asigurarea suportului emoțional și conectarea cu preșcolarii atât din perspectiva părinților, cât și a educatorilor contează mai mult decât cantitatea de activități sau scopul lor.
Profesor Angelica Drăgoi