Beneficiile inteligenței emoționale

Consiliere Și Dezvoltare Personală / Workshop

Beneficiile inteligenței emoționale sunt relevate în capacitatea noastră de a conștientiza, controla și manifesta emoțiile personale și în gestionarea relațiile interpersonale într-un mod pozitiv cu mediul social.

  • Domeniu de conținut: Dezvoltare socio-emoțională
  • Resurse umane: diriginte,  elevi  din clasa a-V-a,  părinți
  • Durata: 30 minute
  • Scopul activității: educarea abilităților de relaționare, comunicare și empatizare în cadrul grupului
  • Competențe specifice:
    • 2.1 Recunoașterea unei varietăți de emoții trăite în raport cu sine și cu ceilalți
    • 2.2 Acordarea feedbackului pozitiv în relaționarea cu ceilalți
  • Obiective operaționale:
    • O1 – să se cunoască mai bine;
    • O2 – să comunice mai bine și mai eficient;
    • O3 – să conștientizeze emoțiile trăite;
    • O4 – să relaționeze ușor în cadrul grupului;
    • O5 – să dea dovadă de calm și concentrare în situații critice;
  • Strategia didactică
  • Resurse procedurale
  • Metode și tehnici didactice: conversația, descoperirea dirijată, storitellyng, joc de rol, exercițiul
  • Forme de organizare: activitățile vor fi realizate preponderent pe grupe, dar și individual și frontal
  • Resurse materiale: laptop, flipchart, cufăr, acuarele,baloane,făină, mohair(pentru confecționarea unor figurine emoționale), inimioare, poster, cheițe emoționale realizate manual din carton

Bibliografie:

  • Lawrence E. Shapiro, Inteligența emoțională a copiilor, ed.Polirom
  • Daniel Goleman, Inteligența emoțională, Bucureşti, 2000, Ed. Curtea Veche
Desfășurarea activității – Beneficiile inteligenței emoționale

Exercițiu de spargere a gheții (2 minute)

Reconstituie inima

Fiecare elev/părinte primește câte o jumătate de inimă. Trebuie să-și găsească perechea. Inimioarele sunt de culori diferite și pe fiecare se află lipite diverse emoticoane. Se așează la grupe în funcție de culoarea inimii și de emoticonul identificat. Câte un voluntar din fiecare grupă mimează emoția respectivă, exemplificând  o situație când s-a simțit astfel.

Captarea atenției și enunțarea temei și a obiectivelor 3 minute

,,Doi  prieteni se plimbau prin pădure. Unul dintre ei – premiant, cuminte și bine educat, întotdeauna lăudat si apreciat de adulți. Celălalt  mai poznaș de felul său, obișnuia să învețe în salturi, dar de altfel un băiat descurcăreț.

Și cum se plimbau ei prin pădure, ghici cu cine se intâlniră pe cărare? Cu ursul! Ursul care, surprins de vizita neașteptată, se și ridică  pe două picioare ca să-și intampine “oaspeții”, arătându-și colții din dotare. 

 Primul băiat incepu sa calculeze rapid. “Distanța intre noi e cam atât… ursul aleargă cu atât la oră…. eu cam cu atât… n-am nicio șansă! O să mor mâncat de urs”, concluzie pe care o comunică îndurerat prietenului său. Acesta, mult mai practic, se apleacă, isi strânge șireturile bascheților mai abitir si, calm, ii comunică prietenului: “Nu și dacă am un pas in fața ta!”.

Nu este obligatoriu , așa cum reiese din poveste ca un copil foarte inteligent să reușească neapărat în viață. Bineînțeles că inteligența  cognitivă este foarte importantă, dar pe lângă aceasta mai este nevoie și de dezvoltarea altor abilități, cum ar fi: exprimarea și înțelegerea sentimentelor, independența, amabilitatea, repectul, reacția în anumite situații, evitarea conflictelor.

Se subliniază rolul important pe care îl au părinții în asigurarea uneipregatiri corecte pentru viață.

Anunțarea temei și a obiectivelor:

Beneficiile inteligenței emoționale ridicate:

  • determina modul in care reactionezi la tot ce se intampla in viata;
  • determina evolutia profesionala;
  • influenteaza in mod semnificativ calitatea vietii in plan personal;
  • influenteaza calitatea relatiilor sociale;
  • te ajuta la o cunostere de sine mult mai buna;
  • te ajuta sa ai o mai buna comunicare cu ceilalti;
  • creste gradul de adaptare la situatii noi si provocari;
  • te mentine intr-o stare de control mult mai buna;
  • contribuie semnificativ asupra starii tale de fericire;
  • determina in mare parte rezultate tale (Ai remarcat ca oamenii cu rezultate mari au un control emotional mai ridicat? Crezi ca este o intamplare?).

Dar pentru a relaționa mai bine unul cu celălalt avem nevoie de încredere.

Pasul 1
  • Ghidarea orbului – exercițiu menit să pună bazele încrederii.
  • Un copil și un părinte care se oferă  voluntar. Copilul este legat la ochi iar părintele îl ghidează prin încăpere, apoi se schimbă rolurile.
  • Ce ați simțit la început? Dar pe parcurs?
Pasul 2

Obiective vizate: O1,O3

Magazinul magic – joc de rol 8 minute

Ne imaginăm că suntem pe un tărâm magic, unde absolut  totul este posibil. Așadar, toate visele noastre se pot împlini. Pe acest tărâm magic există un magazin  magic. La acest magazin găsim calități, dar nu le putem cumpăra pentru că nu există monedă de schimb. Singura variantă de a intra în posesia calităților este să lăsăm în loc defecte.

Debriefing:

Înainte de a părăsi tărâmul magic, aș vrea să spuneți printr-un cuvânt cum v-ați simțit (exemple: voios, eliberat, mândru, optimist, mulțumit,  încrezător etc.)

Credeți că sunt importante emoțiile? Imaginați-vă pentru un moment cum ar fi dacă nu am avea deloc emoții. Cu cine discutați despre emoțiile voastre?

Surpriza activității: La lecție va fi invitată  o zână, zâna emoțiilor care se va prezenta prin intermediul unui monolog.

Se clasifică emoțiile în pozitive și negative.  

Imaginați-vă cum ar fi dacă am simți doar emoțiile ,,bune”. Dacă nu am simți furia, cum am ști să ne apărăm interesele când suntem nedreptățiți? Dacă nu am simți frica, cum am ști că viața noastră este în pericol? Se concluzionează că sunt importante toate emoțiile, deoarece toate ne ajută să trecem prin viață. Simțim o anumită emoție și răspundem printr-un anumit comportament, însă emoțiile pozitive trebuie să ne influențeze în mod dominant mintea. 

Pasul 3:  storytelling / obiective: O2,O3,O4 10 minute

În continuare zâna emoțiilor își prezintă misiunea pe care trebuie să o îndeplinească aici pe pământ și anume să-i ofere în prag de Crăciun câteva clipe de fericire unui băiețel, pe nume Ionel, de aceea ne roagă să ascultăm scrisoarea acestuia.

Cum îl ajutăm pe Ionel? Îl vom ajuta să se integreze, convingându-l să se înscrie într-unul din cluburile noastre. Participanții sunt rugați să se ridice și să se așeze la unul din domeniile unde se regăsesc cel mai bine ca să-l poată ajuta pe Ionel.

Club de lectură

Lecturați fragmentele date și numiți emoțiile personajelor. Realizați copacul emoțiilor.

Texte de sprijin: „Minunea”, R.J.Palacio,”Micul prinț”, A.de Saint-Exupery „Copii fără părinț”, „Pasteluri”, V. Alecsandri etc.

Club de dans

Membrii grupei vor viziona o secvență din filmul ,,Shakespeare in lowe”, în care vor urmări câtiva pași de menuet, pe care îi vor pune la final în practică. De asemeni fiecare membru este invitat să-și deseneze talpa. După ce vor dansa, își vor scrie emoția simțită pe talpă, realizându-se posterul intitulat ,,Tălpița emoțiilor”.

Clubul meșteșugarilor

Realizați din materiale  reciclabile figurine emoționale care să vă reprezinte. Argumentați alegerea făcută.

Se cere ca un reprezentant din fiecare grup să încerce să-l convingă pe Ionel să adere la clubul său.

Evaluarea  activității

Completați următoarea fișă de automonitorizare:

Evaluați următoarele afirmații de la 1 la5 (1=foarte puțin, 5=foarte mult)

  • A. M-am simțit bine.
  • B. M-am simțit parte din grup.
  • C. Am utilizat noi abilități sociale.
  • D. Doresc să repet experiența

Cufărul emoțiilor 5′

Pentru că suntem în pragul sărbătorilor de iarnă și încărcătura emoțională este foarte puternică, participanții au fost rugați să își aducă de acasă un obiect pe care l-au primit în dar și care are o semnificație aparte  pentru ei. Sunt rugați să-l așeze în cufăr și să argumenteze alegerea făcută. Musafirii sunt rugați să scrie pe un bilet ce ar fi adus cu ei

Concluzia întregii activități

Se enunță citatul:

“In goana zilei de azi, gândim prea mult, cautăm prea mult, vrem prea mult si uităm tocmai bucuria doar de a fi.”

Eckhart Tollemin

Beneficiile inteligenței emoționale:

  • autocunoașterea
  • stăpânirea de sine
  • abilități sociale
  • empatia

Elevii vor oferi în final părinților câte o cheiță emoțională.

Profesor: Timu Mihaela Cristina

Școala Valea Moldovei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.