Ce este comunicarea?

Mod fundamental de interacțiune psiho-socială a persoanelor, realizată prin limbaje articulate sau prin alte coduri, în vederea transmiterii unei informații, a obținerii stabilității sau a unor modificări de comportament individual sau de grup”

Dicționarul enciclopedic, vol.I

Comunicarea umană este un proces de impartasire a unei informații prin utilizarea unor semne, semnale, simboluri care poartă mesaje.

Semnele, semnalele și simbolurile pot fi :

Verbale si non-verbale, adică:

  • expresia feței (zambet, încruntare)
  • gesturi
  • poziția corpului
  • orientarea fata de interlocutor
  • distanța fata de interlocutor
  • aspectele non-verbale ale vorbirii (tonul, rapiditatea vorbirii)
  • aspectele non-verbale ale scrisului (acuratetea scrisului)

ELEMENTELE COMPONENTE ALE PROCESULUI DE COMUNICARE

  • Emițătorul
  • Receptorul
  • Mesajul
  • Semnele, semnalele și simbolurile
  • Canalul (vocal, auditiv, vizual, tactil)
  • Răspunsul
  • Efectele (de natura cognitiva, afectiva, comportamentala )
Emitatorul trimite un mesaj prin intermediul canalului către receptor, care îl interpretează și trimite un răspuns.

Reușita unui proces de comunicare presupune înțelegerea unui mesaj, de către emițător și receptor, cu aceeași semnificație.

Nereușită unui proces de comunicare se poate datora unor factori perturbatori : zgomote, oboseala,dezinteres, diferențe de limbaj existente între cei doi interlocutori.

Finalitatea comunicarii are în vedere realizarea obiectivelor procesului de comunicare :

  • Receptare, înțelegere, acceptare de către interlocutor a mesajului transmis
  • Provocare a unei reacții la interlocutor, ca schimbare, de exemplu , de atitudine, sau de comportament

FORMELE COMUNICARII

Comunicare intrapersonală presupune un dialog al persoanei cu sine; “partenerii” de dialog fiind reprezentați de instanțele propriei personalități.

Comunicarea interpersonala reprezinta cadrul in care persoanele :

  • Interacționează, schimbandu-si sistematic poziția și rolul în discuție
  • Se influențează reciproc(în bine sau în rău, direct sau camuflat)
  • Dobândesc încredere reciprocă(sau si-o pierd)
  • Își comunică păreri, ganduri, sentimente
  • Își satisfac nevoia de acceptare, de afectiune, de recunoaștere a propriei valori
  • Își formează o imagine despre sine, ajutați și de imaginea pe care o au ceilalți și în care se pot oglindi
  • Formulează si accepta critici

Comunicarea de grup se realizeaza in colectivitati specifice vieții profesionale și sociale a persoanei.

Comunicarea publica reprezinta o prezentare, o expunere facuta de o persoana din fața unui auditoriu (de minimum trei persoane)

Comunicarea mediată tehnologic se realizează între grupuri umane mai puțin numeroase; medierea este asigurata de suporturi cu diferite complexitati din punct de vedere tehnologic: telefon, scrisoare, fax, calculator etc.

Comunicarea de masa se realizeaza prin reviste, ziare, cărți, radio, TV, complexele multimedia bazate pe folosirea calculatoarelor.

Comunicarea eficientă

CONȚINUTUL, RELAȚIA ȘI CONTEXTUL COMUNICARII

Comunicarea umană se dezvolta pe doua planuri:

  • Planul conținutului este planul modului a ceea ce se comunica.
  • Planul relației este planul modului în care se comunica.

Contextul comunicarii presupune mai multe dimensiuni : contextul fizic, social și psihologic, cultural, temporal.

BARIERE ÎN CALEA COMUNICĂRII

O ”barieră” în calea comunicării este un obstacol în realizarea unei comunicări eficiente. Tipurile de bariere în comunicare sunt legate de caracteristicile individuale și socio-culturale ale persoanelor care comunica.

Posibile obstacole legate de folosirea cuvintelor în comunicare sunt : ambiguitatea mesajelor, polarizarea, generalizarea, abstractizarea, folosirea jargonului, a argoului.

Expert Monitorizare – Emanuela Doina Gheorghiu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.