Consilierea psihopedagogică în grup a școlarului mic

Consilierea psihopedagogică în grup a copiilor de vârstă școlară mică se realizează mai ales prin activități de joc; în acestea sunt valorificate disponibilitățile de interacțiune ale acestora. Elevii cu imagini de sine distorsionate, cu tulburări de comportament, cu deficit de atenție sau chiar cu reacții nevrotice își pot exprima deschis , în mod spontan sentimentele. Ei se pot consulta cu colegii în vederea rezolvării unor probleme cu care se confruntă. În grup se dezvoltă reacțiile comportamentale dezirabile din punct de vedere educațional şi acceptabile socia; fiecare elev învață să-şi controleze impulsurile, să-și stăpânească pornirile şi să se comporte adecvat.

Influența unui grup asupra individului

În consilierea de grup a copiilor, accentul cade pe dezvoltarea persoanei. Influența grupului asupra individului se caracterizează prin

  • socializare dezirabilă,
  • normalizare,
  • conformism,
  • inovare (influența minorității care, opunându-se normelor dominante, încearcă să impună norme alternative  producând astfel schimbarea)
  • obediență (conformism necondiționat și necritic) .

Suportul oferit de grup, în cadrul căruia au loc discutarea şi găsirea de soluții la situațiile problemă, reprezintă modalitatea principală a realizării

  • socializării,
  • dezvoltării personale,
  • adaptării optime a individului la realitate.

Deoarece grupurile pot reflecta mediul social mai larg, ele sunt capabile adesea să promoveze schimbarea; lucru dificil de obținut prin intermediul consilierii individuale.

Grupuri de copii cu deficiențe

De obicei, crearea unui grup de copii cu probleme sau experiențe comune nu este dificilă, pentru că în rândul copiilor care apelează la consiliere vor exista cu siguranță unii cu experiențe similare. În cadrul grupului

  • copiii pot să-și împărtășească experiențele,
  • să învețe unii de la alții,
  • dar şi din practicile consilierilor care conduc  grupul.
  • grupul oferă un cadru social în miniatură care îi ajută pe copii să învețe să interacționeze atât interpersonal, cât și intrapersonal.

Grupurile de consiliere pot fi folosite

  • pentru a facilita dezvoltarea personală a copiilor care au
    • o imagine a sinelui deficitară,
    • o stimă de sine scăzută sau anumite probleme comportamentale.
  • în gestionarea aspectelor legate de stima de sine,
  • nivelul scăzut al acesteia însemnând de fapt rezultatul eșecului unui copil de a interacționa pozitiv cu semenii săi.
  • îi poate oferi copilului ocazia de a experimenta comportamente noi într-un mediu sigur, în care beneficiază de sprijin.

Grupurile de terapie şi consiliere sunt foarte utile copiilor diagnosticați cu o tulburare mentală; accentul cade de obicei pe explorarea şi rezolvarea unor aspecte perturbante. Aici copiii implicați pot să-și acceseze emoțiile incomode și să se elibereze de ele; iar apoi să-și schimbe convingerile, atitudinile și comportamentele.

Procesul de evaluare

Pentru a decide care copii sunt incluși în grup, se face un proces de evaluare. Prin procesul de evaluare se stabilește dacă necesitățile copilului sunt adecvate necesităților identificate ale grupului țintă, dacă un anumit copil are șanse să beneficieze de pe urma programului planificat pentru grup şi dacă includerea copilului va duce la formarea unui grup cu o structură echilibrată sau compatibilă. Poate fi benefic să includem într-un grup copiii care dispun de diverse resurse, experiențe şi comportamente. Acest efect poate avea o influență pozitivă asupra modului în care funcționează grupul.

Printre activitățile folosite în cadrul consilierii grupurilor de copii se numără: jocul liber, desenul, colajul, jocurile de rol, crearea de povești. Trebuie ținut cont de faptul că într-un grup nu e importantă o anumită activitate sau urmarea acesteia, ci mai degrabă modul cum este procesată activitatea din perspectiva comportamentelor şi emoțiilor pe care le generează.

Profesor Fărcane Liliana Mirela, CSEI

Bibliografie

  1. Dafinoiu, I (2000). Elemente de psihoterapie integrativă. Iași: Ed. Polirom
  2. Dumitru, Al.I. (2008). Consiliere psihopedagogică. Iași: Ed. Polirom

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.