Cum îi ajută desenul și pictura pe copiii cu CES

Fiecare om, fie el copil sau adult știe să deseneze, dar nu oricine își dă seama de asta de la început. Toți oamenii manifestă subconștient atracție față de creația vizuală. Când avem lângă noi, întâmplător, o foaie de hârtie, un pix, un creion, încercăm să desenăm ceva: linii drepte și strâmbe, linii curbe, cercuri și linii frânte, tot ce ne vine în minte. Arta ne binedispune, ne oferă posibilități nelimitate de a crea pe hârtie sau pe pânză propria lume, populată de personaje reale sau fantastice. Desenul facilitează exprimarea a ceea ce stă ascuns în adâncul nostru, a dorințelor și a fanteziilor noastre celor mai neobișnuite.

Un artist își dezvoltă atenția, învață să observe oamenii, să vadă frumusețea lumii care ne înconjoară în lucruri care par neînsemnate la prima vedere. Prin desen sau pictură, copiii reprezintă lumea așa cum o văd ei, ei își exprimă propria stare de spirit, relația pe care o au cu lucrarea.

Jocurile, poveștile, desenele, modelajele sunt unele dintre activitățile preferate de copii la vârsta școlară mică. La această vârstă, copiii acumulează numeroase informații, iar modul în care se realizează acest lucru este foarte important pentru formarea personalității copilului.

Rolul dascălilor

Fiecare acțiune pe care o întreprinde duce la dobândirea unor cunoștințe, iar acest fapt face din vârsta copilăriei o perioadă definitorie în dezvoltarea armonioasă a copiilor. Rolul nostru, al dascălilor este de a transmite latura distractivă, interactivă și provocatoare a explorării mediului din jur.

Este important să-i antrenăm pe copii în activități precum desenul, modelajul, jocul, povestirea, dar mai ales este important să le oferim feedback-ul, de fiecare dată când aceștia se implică într-o activitate. Feedback-ul trebuie să conțină aprecieri despre modul în care copiii au participat la activitate, despre multitudinea de informații pe care au reușit să le acumuleze sau despre caracterul distractiv pe care poate să-l aibă învățarea.

Pentru a preveni apariția unor tulburări, au apărut să prindă contur și în țara noastră diferite terapii specifice consilierii infantile, cum ar fi

  • terapia prin joc,
  • meloterapia,
  • biblioterapia,
  • art terapia.

Ce este art terapia

Art terapia este un domeniu hibrid bazat pe disciplinele artei și psihologiei, obiectivul ei principal fiind utilizarea creativității în vindecarea și îmbunătățirea vieții. Utilizarea artei în terapie constituie o alternativă de exprimare non-verbală a emoțiilor și cognițiilor.

Artterapia este utilizată pentru a încuraja dezvoltarea personală, a îmbunătăți auto-înțelegerea și a sprijini dezvoltarea emoțională. Artterapia înseamnă stimulare senzorială, achiziție de deprinderi și adaptare. „Obiectul de activitate” al artterapiei este omul, stările şi emoţiile sale, dezvoltarea sa integrată. În funcţie de predispoziţiile persoanei, aceasta poate rezona mai mult cu una sau alta dintre modalităţile artistice specifice. Artterapia oferă suport emoţional pentru elevii care au diferite afecţiuni sau au experimentat diferite traume, reduce stresul, ajută la deblocarea creativităţii şi favorizează dezvoltarea personală.

Bneficiile art terapiei

Copiii cu diferite tipuri de nevoi și probleme pot beneficia de eficacitatea artterapiei. Adesea întâlnim copii care prezintă dificultăți în a-și descrie verbal propriile emoții și gânduri. Acest lucru constituie chiar o caracteristică specifică vârstelor mici, când vocabularul este sărac în concepte care definesc stări emoționale. Luând în calcul această particularitate a vârstelor mici, și anume incapacitatea copiilor de a-și comunica verbal stările afective, artterapia vine în sprijinul lor, oferindu-le mijloace de exprimare non-verbală a propriilor emoții, gânduri, nevoi și dorințe.

Terapia prin artă îl ajută pe copil să se înțeleagă pe sine, să se elibereze de anxietățile și tensiunile acumulate, să dezvolte abilități de comunicare, să exerseze și să optimizeze propriile capacități de relaționare cu ceilalți copii și cu adulții, ajutând în final, la elaborarea unor strategii de rezolvare a conflictelor.

Art terapia are multiple beneficii:

  • dezvoltarea inteligenței emoționale
  • dezvoltarea abilităților de exprimare
  • comunicare și relaționare
  • creșterea adaptării în societate
  • o dezvoltare armonioasă, echilibrată, responsabilizare,
  • dezvoltarea inițiativei,
  • dezvoltarea imaginației și a spiritului creativ,
  • reducerea tensiunilor și a anxietății,
  • dezvoltarea unor instrumente sănătoase de rezolvare a conflictelor și dezvoltarea stimei de sine.
Aplicație art terapeutică

Baloane vesele, baloane supărate

Obiectiv: dezvoltarea emoțională prin identificarea paletei de trăiri afective experimentate în diferite situații

Metodă terapeutică: pictura

Etape:

  1. Analiza imaginilor care prezintă baloane vesele, triste, furioase, teamă
  2. Asocierea fiecărei emoții cu o culoare
  3. Pictarea baloanelor și evidențierea trăsăturilor faciale prin utilizarea unei nuanțe mai închise la culoare
  4. Discutarea posibilelor gânduri ce ar putea să le treacă prin minte balonașelor, în momentul trăirii emoțiilor exprimate
  5. Discuții finale cu privire la modul în care copilul s-a simțit pe parcursul activității și ce a învățat

Această activitate se poate utiliza și în rezolvarea de probleme (copilul va identifica strategiile prin care baloanele supărate pot deveni fericite, găsind astfel posibile soluții la diferite probleme cu care copiii se confruntă). Prin utilizarea acestei metode, putem cunoaște copilul care va încerca să relaționeze, va trebui să prezinte ce anume își spun baloanele de unele sunt vesele, iar altele sunt triste.

Importanța culorilor și a desenului

Culorile pot spune foarte multe despre un desen dar și despre personalitatea micului artist:

  • Roşul – utilizarea lui exclusivă indică o tendință spre agresivitate, o lipsă de control emoțional.
  • Albastru – utilizat în exces, poate indica un control de sine prea marcant.
  • Verdele – controlul relaţiilor sociale.
  • Galbenul – utilizat singur, denotă o dependenţă a copilului de adult.
  • Maroul – poate traduce proasta adaptare familială şi socială, diverse conflicte ale copilului, regresie.
  • Violetul este semn de nelinişte, anxietate, mai ales când este asociat cu albastrul.
  • Negrul trădează angoasa.

Din desene aflăm date despre personalitatea copilului:

  • Linii subţiri, abia marcate, tendinţa de a-şi corecta mereu desenul, folosirea liniei pentru precizie – copil timorat, inhibat, nu are încredere în el.
  • Linii puternic trasate, tendinţa de a găuri coala – copil agresiv.
  • Linii de intensitate medie – copil echilibrat.
  • Desene murdare, confuz, ca o ciornă – copii cu posibile dificultăţi de scriere.
  • Tăieturile şi ştersăturile – lipsa încrederii în sine, teama de noi descoperiri.
  • Punctuleţele – temperament meticulos. Linii cu tendinţe ascendente – copil vesel, bucuros, fericit.
  • Linii cu tendinţe descendente – copil trist, neplăcut.
  • Linii frânte şi neregulate – copil agitat, furios, aprins.

Profesor Elena Haucă, CSEI

Bibliografie
  1. Drugaș, Ioana, 101 aplicații artterapeutice în consilierea copiilor, Editura Primus, Oradea, 2010.
  2. Îmi place să pictez, 33 de tehnici plastice, Editura Litera  Venturi, Lionello, Cum să înțelegem pictura, Editura Meridiane, București, 1978.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.