Dezvoltarea capacității elevilor de integrare socială

Numele și prenumele cadrului didactic:
  • prof. Crenguţa Cătălina Liuţă
Unitatea școlară:
  • Liceul Tehnologic „Oltea Doamna” Dolhasca, GPN Dolhasca
Competenţa didactică vizată:
  • Exersarea profesională a unor situaţii de comunicare planificate să asigure dezvoltarea capacităţii elevilor de integrare socială
Perioada implementării:
  • iulie-decembrie 2019
 Scopul:
  • Educarea trăsăturilor pozitive de voinţă şi caracter şi formarea unei atitudini pozitive faţă de sine şi faţă de ceilalţi prin dezvoltarea comportamentelor de cooperare, prosociale, proactive (iniţiativă).  
Obiective:
  1. Să salute, folosind formule specifice;
  2. Să asculte activ o poveste citită de educatoare;
  3. Să expună momentele poveştii ascultate într-o ordine logică.
  4. Să enumere Regulile grupei.
  5. Să aplice Regulile grupei în activitatea zilnică.
  6. Să comunice cu ceilalţi copii din grup în cadrul jocului de rol.
  7. Să utilizeze în mod corespunzător materialele puse la dispoziţie.
  8. Să îmbine în mod creativ piesele unui joc de construcţii.
  9. Să „citească” imaginile, utilizând corect o carte.
  10. Să intoneze versurile unui cântec, executând mişcările sugerate de versuri.
Desfășurare

O schimbare presupune mereu provocări noi pentru copilul care se pregăteşte să păşească  într-o grădiniţă, mai ales după o vacanţă îndelungată. Un cadru ambiental plăcut, materiale şi activităţi atractive pot uşura  tranzitul dinspre mediul familial spre cel al grădiniţei.

În anul şcolar 2019-2020, conducând o grupă de elevi cu vârste cuprinse între 3-5 ani, am urmărit integrarea acestora în grup; învăţarea s-a făcut în mod predominant prin joc. Materialele pe care le-am pus la dispoziţia preşcolarilor au favorizat colaborarea şi comunicarea; comportamentul fiind ghidat de Regulile grupei pe care le-am stabilit de la începutul anului şcolar.

Activități

După activităţile în care învăţarea s-a realizat  în mod frontal, copiii au avut posibilitatea de a relua exerciţiul; au lucrat în grup, astfel încât cunoştinţele au fost consolidate şi fixate. Pe lângă faptul că au repetat acele cunoştinţe, au avut şi posibilitatea de a-şi ajuta colegii de grupă.

Jocuri de construcție

Jocurile de construcţie ajută la crearea unei imagini cât mai apropiate de mediul în care traieşte copilul, stimulează crearea unor reprezentări cât mai fidele, dar stimulează şi imaginaţia şi creativitatea. De la aşezarea pe culori a pieselor geometrice şi crearea unor forme aleatoare, doar pentru plăcerea de a mânui obiectele, până la aranjarea pieselor pentru a crea o fiinţă (om, girafă, dragon) sau construirea castelului din toate piesele care le-au fost puse la dispoziţie, copiii au învăţat ce înseamnă răbdarea, voinţa, perseverenţa şi colaborarea.

Diversitatea jocurilor de construcţie şi jocurile de rol au stimulat copiii pentru a participa activ, au dezvoltat îndemânarea, au stimulat dezvoltarea vocabularului, deoarece copiii au fost nevoiţi să verbalizeze acţiunile pe care le-au întreprins, au inventat reguli noi şi le-au negociat astfel încât jocul să se desfăşoare cât mai plăcut, chiar şi pentru cei mai timizi. În cadrul priectului tematic „Mijloace de transport” şi nu numai, indiferent de gen şi vârstă preşcolarii au construit garaje, staţii de pompieri, poliţie, case, trenuri, motociclete, maşini ş.a., apoi le-au îmbunătăţit, au găsit utilizări noi, au creat poveşti, au interacţionat şi au fost recompensaţi.

Lucrările copiilor au fost organizate în expoziţii, care au inclus toate creaţiile, indiferrent de stadiu de lucru sau mod de execuţie, după ce, în prealabil, au fost discutate şi evaluate de către colegi. Astfel, copiii care au lucrat încet, dar îngrijit, dar şi cei mai dezordonaţi sau care nu sunt atraşi de desen/pictură au fost motivaţi să persevereze şi să participe la activităţiile viitoare.

Comunicarea cu părinţii este foarte importantă pentru crearea unei strânse legături între grădiniţă şi familie. În perioada sărbătorilor de iarnă, copiii au împodobit bradul, apoi au construit „Oraşul lui Moş Crăciun”, îndrumaţi de mame.

Semestrul I s-a încheiat cu Serbarea de Crăciun care a cuprins un program artistic şi întâlnirea cu Moş Crăciun, eveniment în care au fost implicaţi copii, părinţi şi bunici.

Concluzii

În urma desfăşurării acestui proiect, la nivelul grupei mijlocii:

  • Preşcolarii s-au adaptat cu succes în grup, luând parte la activităţi propuse astfel încât s-a asigurat o dezvoltare pshică, fizică, socială firescă.
  • S-a dezvoltat o mai bună comunicare profesor-preşcolar, preşcolar-preşcolar, profesor-părinte.
  • Datorită diversificării materialelor didactice şi a metodelor de lucru, activităţile au devenit mai atractive,  crescând interesul copiilor şi a părinţilor pentru şcoală.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.