Educația și comunitatea rromă din Burla
Accesul la educația de calitate nu înseamnă numai participarea la instruire în cadrul sistemului formal. Este vorba și de accesul la noi variante de educație extrașcolară. Astfel se oferă copiilor un model de comunicare responsabilă, constructivă, bazată pe respectul față de ceilalți, pe empatie și toleranță. Comunitatea rroma trebuie sa ia parte la acest demers.
Rolul grădiniței
În localitatea Burla, aproximativ 20% dintre copiii de etnie rromă nu frecventează grădinița. Acest fapt duce la creșterea numărului persoanelor predispuse la excluziunea socială. De asemenea, lipsa banilor și a resurselor materiale care l-ar ajuta pe preșcolar să frecventeze grădinița este o problemă cu care se confruntă comunitatea rromă. Implicându-ne în acest proiect, în scopul de a primi acel ceva, de a putea să ajutam copiii rromi să vină la grădiniță, credem că am putea preveni abandonul școlar timpuriu. Ne dorim să asigurăm totodată o egalitate de șanse la educație pentru toți copiii, eliminând orice formă de discriminare.
Grădiniţa are rolul de a sprijini familiile să aibă încredere în resursele proprii, să facă faţă greutăţilor cu care se confruntă. Educaţia părinţilor şi consilierea au un rol important în integrarea copiilor cu afecţiuni de natură psihică, emoţională, ori de altă sorginte în grădiniţă.

Prevenirea abandonului școlar în rândul copiilor rromi
În anul școlar 2018-2019, s-a organizat o activitate demonstrativă în cadrul cercului pedagogic al minorităților care a avut ca temă “Prevenirea abandonului școlar în rândul copiilor rromi”. Grădinița cu program normal Burla a desfășurat o activitate în care au fost implicate toate cadrele didactice din unitate, o parte sdintre acestea regăsindu-se și anul acesta în unitate. Fiecare educatoare a contribuit la desfășurarea activității, implicându-se în realizarea materialului didactic utilizat cu ocazia respectivă.
Activitatea s-a desfășurat cu un număr mare de copii, indiferent de etnie sau situație materială. Toți fiind plăcut impresionați nu doar de faptul că au purtat haine tradiționale, dar și de participarea la atelierele de lucru asociate. Activitatea a fost “condimentată” de prezența unei bunicuțe care a fost alături de copii. Ea le-a povestit ce s-a întâmplat la Alba Iulia pe timpul ei.
La atelierele de lucru, copiii au avut de pictat steagul României și de decorat costumul popular cu însemne grafice. La finalul activității demonstrative s-a întins o horă mare unde au fost invitate toate persoanele care au participat la activitate.
În fiecare an, în comunitatea noastră crește numărul copiilor de etnie rromă. Această creștere este afectată de lipsa resurselor materiale și de inadaptarea copilului la mediul educațional. Faptul că învățământul preșcolar nu este obligatoriu conduce, in fapt, la scăderea numărului copiilor care frecventează grupă mică. Singurul segment educațional unde se observă o creștere efectivă a numărului copiilor de etnie rromă fiind la grupa mare. O bună colaborare între grădiniță și familie este posibilă numai atunci când familia înțelege bine rolul grădiniței. Aceste este de a fi prima sursă de informații, valori și atitudini dobândite de către preșcolar.
profesor Elena Daniela Juravle