Joc didactic – Adio grădiniță
Propunătoare: Maftei Mihaela
Unitatea de învăţământ: G.P.N. Rotunda
Nivelul de vârstă/grupa: nivelul I I
Temă anuală de studiu învățare: „Când, cum şi de ce se întâmplă?”
Tema activităţii integrate: ”Adio grădiniță”
Elemente componente ale activităţii integrate:
- Centrul Artă:„Floricele pentru coronițe„:-dactilipictură;
- Centrul Bibliotecă „Adio grădiniță„:-elemente de comunicare scrisă;
- Centrul Științe: „Diplomă„:-puzzle.
ADE: D.Ș.- „Cu drag învățăm”– joc didactic
SCOPUL ACTIVITĂŢII:
Exersarea și consolidarea cunoștințelor matematice dovedind cunoaşterea locului fiecărui număr în succesiunea naturală, precum şi folosirea corectă a numeralului ordinal şi cardinal, utilizând structuri analitico-sintetice și practice.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
- să realizeze tema plastică respectând metoda dactilopicturi;
- să reconstituie piesele puzzle pentru realizarea întregului, ”citind” imaginile obținut;
- să realizeze semne grafice obținând literele date;
- să răspundă corect la întrebările date;
- să numere elementele raportându-se la cantitate;
- să realizeze operații simple de adunare;
- să utilizeze adecvat numeralul ordinal şi cardinal;
- să precizeze locul pe care îl ocupă fiecare număr în şirul numeric.
STRATEGII DIDACTICE:
Metode şi procedee: conversaţia euristică şi examinatorie, observaţia, explicația, expunerea, exerciţiul, munca independentă , munca în grup, joc, problematizarea, algoritmizarea, metoda interactivă de grup „Turul galeriei”.
Sarcini didactice:
- Utilizarea numeralului ordinal şi cardinal,numere elementele raportându-se la cantitate;
- Realizarea unor operații simple de adunare;
- Răspunsuri corecte la cerințe date.
Regulile jocului:
La îndemnul educatoarei, copiii vor fi aleși pe rând pentru a extrage cânt bilețel cu întrebări.
Resurse materiale: – serveţele, acuarele, puzzle cu diplome, carioca, lipici, ecusoane, răvașe cu sarcinile jocului-exercițiu.
Elemente de joc: mânuirea materialului, elemente surpriză, mișcarea, recompensa, stimularea, aplauze.
Forme de organizare: frontal, pe grupuri, individual.
Durata: 1 oră si 10 minute
Bibliografie:
- Culea, Laurenția, Seșovici, Angela, Grama, Filofteia, (2008), ,,Activitatea integrată în grădiniță’’, Ed. Did. Publishing House, București.
- *** (1972), „Jocuri didactice şi exerciţii distractive”, Editura didactică şi pedagogică, Bucureşti;
- Ezechil Liliana, Lăzărescu Mihaela, (2011), ”Laborator preșcolar”, Ed. VαI Integral, București
- MECI, (2008), Curriculum pentru învăţământul preşcolar, Editura DPH Bucureşti
Scenariul Activității
Atenţia copiilor este îndreptată spre scrisoarea primită de la educatoarea Bufniță, care le povesteşte copiilor din grupă că termină grădinița și nu au suficiente materiale pentru a-i răsplăti pe aceștia la terminarea grădiniței. Din scrisoare copiii află că educatoarea Bufnița are nevoie de ajutorul lor. Copiii, alături de educatoare, vor descoperi materialele trimise, iar ecusoanele din piept îi vor ajuta să se grupeze şi să se deplaseze zburând ca albinuţele (T) spre centrele deschise, unde vor avea de realizat sarcinile cerute. (A.L.A.1 ,,Ne pregătim de școală”).
Grupa florilor albastre se vor îndrepta spre centrul Ştiinţă şi vor ajuta la reconstituirea imaginilor cu diplome. Centrul Bibliotecă întâmpină grupa florilor roșii cu noi surprize care-i vor provoca la scrierea unor litere. Grupa florilor galbene se vor îndrepta spre centrul Artă și vor picta flori respectând metoda dată.
La „Clinchetul clopoţelului” (T) educatoarea atenţionează copiii că trebuie să lucrările de la fiecare centru în scurt timp. Copiii îşi fac curat la locul unde au lucrat aşezând lucrările la locul special amenajat. (Rutina – „Masa mea e cea mai curată). Mergem toți în pas vioi unu,doi;unu,doi(T)
Educatoarea împreună cu un copil vor realiza jocul de probă. Se alege un copil care va extrage un bilețel din coșuleț; după ce i se citește cerința acesta va avea de răspuns. Sarcinile vor cuprinde următoarele cerințe: vor răspunde la întrebările găsite pe bilețel ce var fi citite de educatoare, vor număra elementele de premiere realizate la centrele de lucru, vor realiza operații de adunare simple, vor așeza elementele respectând numeralul ordinal. (DŞ – ” „Cu drag învățăm”– joc didactic”).
Pentru evaluarea jocului se va completa panoul (Turul galeriei) pe care copiii vor așeza elementele puse la dispoziție conform cerințelor date.
Finalul activităţii este marcat de momentul verbalizării concluziilor referitoare la ajutorul oferit educatoarei Bufniță, dar și la activitatea desfăşurată: respectarea tuturor cerințelor impuse de temele abordate, modul de participare şi comportament.


ANEXA 1
SARCINILE JOCULUI :
- Câte coronițe sunt? Numara cornitele.
- Aseaza pe panou o coronita.
- Adauga inca o coronita. Cate coronite sunt?
- Aseaza pe panou doua coronite.
- Arata-le colegilor prima coronita si a treia coronita.
- Câte diplome sunt? Numara diplome.
- Aseaza pe panou doua diplome.
- Adauga inca o diploma. Cate diplome sunt?
- Aseaza pe panou trei diplome.
- Arata-le colegilor prima diploma si a treia diploma
- Aseaza pe panou 5 baloane.
- Adauga inca un balon. Cate baloane sunt?
ANEXA 2
Complicarea jocului (podium)-grafic de premiere
- Avem 6 coronițe și luăm 5.Câte coronițe au rămas?
- Avem 8 puzzle și luăm 6.Câte puzzel-uri au rămas?
- Avem 10 baloane și luăm7.Câte baloane au rămas?
ANEXA 3
Dragi copii,
Eu sunt educatoarea Bufniță și am o mare problemă.
Copiii de la grupa mea,termină grădinița și am hotărât să-i premiez,doar că am rămas fără surprizele pregătite.
Știu că voi mă veți putea ajuta pentru că sunteți copiii isteți și ați învățat foarte multe lucruri .
Eu v-am trimis multe surprize cu ajutorul cărora mă veți putea ajuta în crearea unor premii pentru copii mei.
Drept recompensă eu vă promit că veți fi răsplătiți de mine.
Cu prietenie,
educatoarea Bufniță