Jocuri didactice pe teme istorice

Prof Monica Corduneanu, mentor 10, CSEI

Conținuturile istorice, istoria în general, oferă variate posibilități de aplicare a jocului în procesul predării – învățării. Jocul are un rol important în evocarea noțiunilor, conceptelor , conținuturilor istorice. Obiectivele operaționale ale jocului trebuie să fie în concordanță cu cele ale lecțiilor. Activitatea prin joc, pe lângă capacitatea de a consolida noțiuni, este și o activitate relaxantă, situația de învățare este convertită într-o activitate distractivă.


Ținând cont de cele de mai sus, împreună cu elevii de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Suceava, am realizat câteva tipuri de jocuri utile în activitate la lecțiile de istorie.

Materiale didactice realizate de elevii de la C.S.E.I. Suceava

În imaginea de mai sus se observă două categorii de materiale didactice de factură ludică: jocuri tip puzzle și cuburi. Jocurile tip puzzle sunt foarte apreciate de elevii cu deficiență mintală, fiind printre preferatele lor. Încă din clase mici, chiar de la grădiniță, au luat contact cu ele și cu cât sunt mai variate cu, cu atât sunt mai atractive. Elevii au fost încântați să poată realiza ei înșiși aceste jocuri și și-au dat toată silința.


Mai întâi am ales imagini sugestive, destul de mari ca format , care să poată fi prelucrate. Imaginile au fost lipite pe carton , apoi decupate. Pentru a nu se deteriora bucățile decupate au fost protejate prin învelirea cu bandă adezivă transparentă așa cum se vede în imaginea de mai jos.

Elevi din clasa a VII-a A lucrând la confecționarea unui puzzle

Pentru a le putea folosi pe tabla magnetică am lipit pe spatele fiecărei piese de puzzle, tot cu bandă adezivă, bucățele de foi magnetice recuperate din figurinele – surpriză de la iaurtul Danonino.

Elevi din clasa a VII-a A lucrând la confecționarea unui puzzle
Gata de joacă! Sau de învățat!

Într-o manieră asemănătoare au fost realizate și cuburile. Am ales imagini cu chipurile personalităților istorice preferate: Decebal, Traian, Tudor Vladimirescu, Ștefan cel Mare, Vlad Țepeș, Constantin Brâncoveanu, Mihai Viteazul, Dimitrie Cantemir, Alexandru Ioan Cuza. Împreună cu educatorul de la clasa a V-a A , elevii au tăiat cartoane pentru confecționarea cuburilor, le-au lipit formând cuburile. De menționat că fabricarea cuburilor avea legătură cu lecția de matematică inițial, abia mai apoi le-am ,,împrumutat” și la istorie. Pe cuburile formate am potrivit imaginile selectate cu personalități în așa fel încât, chiar dacă mai tăiam din ele, să fie totuși relevante. Am însemnat forma pătratului de bază și am decupat doar o imagine. Părțile decupate au fost lipite de câte un cub imediat pentru a nu se amesteca. La fel s-a procedat și pentru celelate cinci fațete ale cuburilor. În final, pentru protecție, s-a aplicat bandă adezivă transparentă.


Un alt tip de joc istoric este cel inspirat din ,, Nu te supăra, frate! ”. Simularea luptei l-am numit împreună cu elevii, pentru că nu este decât o confruntare pe hârtie. Am ales un număr de 35 de trepte ale jocului, iar în unele există mesaje. Pe marginea tablei de joc se pun mai mulți pioni (maxim3, altfel se aglomerează și e greu de lucrat), iar cu un zar se pornește la lupta simulată. Se înaintează sau se revine în funcție de mesajul întâlnit în casete. Cine ajunge primul câștigă. Scopul jocului este nu de a număra, ci de a reține ce anume elemente implică foarte în rezumat o bătălie.

În funcție de inspirația profesorului, de dispoziția elevilor, de atitudinea și afecțiunea arătată față de obiectul istorie se pot găsi metode și mijloace prin care învățarea devine relaxantă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.