Mari personalități istorice în mintea și inima elevilor cu cerințe educative speciale de la centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Suceava

prof Monica Corduneanu, CSEI

Personalități și fapte istorice preferate de elevi


Experiența didactică a ultimilor ani în Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Suceava m-a făcut să decelez câteva motive care îi determină pe elevii deficienți să iubească obiectul istorie:

  • Trecutul glorios al înaintașilor noștri.
  • Obiectivele istorice aflate în apropiere – Bucovina este un tărâm încărcat de istorie și legendă.
  • Profesorul inspirat, carismatic.
  • Dotările materiale ale instituției școlare.
  • Excursiile ca recompensă sau mod de consolidare a cunoștințelor.

Istoria românilor din cele mai vechi timpuri și până astăzi abundă în fapte, evenimente și personalități care mai de care mai importante pentru trecutul neamului nostru. Tocmai această bogăție de fapte mărețe și personalități marcante fac ca obiectul Istoria românilor să fie unul din cele mai îndrăgite în școala specială. Dacă și profesorul este inspirat și are carismă atunci sarcinile de învățare devin plăcute. Iar dacă școala are și o dotare materială corespunzătoare (așa cum avem șansa în cadrul Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă Suceava): bibliotecă, cabinet de istorie, atelier – cerc de abilități, săli pentru informatică, microbuz școlar, predarea – învățarea istoriei devine o activitate plăcută și atractivă.

Atelierul – cerc de abilități de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Suceava

Orașul Suceava și împrejurimile acestuia constituie un punct forte în atragerea elevilor cu cerințe educative speciale către studiul istoriei. Cetatea de Scaun a Sucevei, Hanul Domnesc, Biserica Domnițelor, Biserica Mirăuți, Cetatea și Mănăstirea Zamca, Muzeul de Istorie al Bucovinei reprezintă legătura vie a elevilor cu trecutul și chiar locații inspirate pentru desfășurarea lecțiilor de istorie.

Cetatea de Scaun a Sucevei

În special bisericile ortodoxe medievale constituie pentru elevii noștri puncte de atracție și de pornire în studiul istoriei. Vizitele făcute de două sau trei ori pe an la Putna, Voroneț, Sucevița, Moldovița, Arbore, Dragomirna Neamț, Agapia, rămân adânc înrădăcinate în memoria și sufletele elevilor.

Mănăstirea Voroneț
Elevi de la C.S.E.I. Suceava în vizită la Mănăstirea Agapia
Elevi de la C.S.E.I. Suceava în excursie la Cetatea Neamțului

Poate cel mai atractiv mod de a–i face pe elevi să iubească istoria neamului sunt excursiile. Organizate ca un mod de relaxare, ca o recompensă pentru activități școlare bine duse la îndeplinire, ca lecții de consolidare a cunoștințelor teoretice excursiile sunt mereu punctul culminant al activităților desfășurate la disciplina istorie. Elevii cu cerințe educative speciale au astfel ocazia să se integreze în spațiul istoric, să palpeze vestigiile istorice, să-și închipuie viața oamenilor în diferite timpuri și locuri. O parte a elevilor, mai ales fetele, scriu compuneri impresionante (pentru nivelul lor de dezvoltare intelectuală) despre aceste momente de călătorie imaginară în alte timpuri și spații. Alți elevi redau doar rezumativ ceea ce au văzut , aceasta neînsemnând că nu le-a plăcut, ci că doar așa pot ei să se exprime.
Subiectivitatea provenită din faptul că predau cu mare drag istoria, mă face să văd mereu că excursiile organizate de profesorii de istorie sunt cele mai atractive pentru elevi. Cel puțin pentru elevii cu deficiență mintală moderată și ușoară din școala noastră, deplasările organizate la obiective istorice sunt cele mai atractive și pentru că fiecare obiectiv istoric are și o poveste, o legendă a lui care îi impresionează și le incită curiozitatea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.