MENTORAT – PROFESORUL EFICIENT

Expert Mentorat responsabil: Sasu Liliana

Mentorat Juravle E. Daniela

Profesorul eficient – criterii cu care sunt de acord:

  • Recunoaște și atenuează îngrijorările și tensiunea
  • Îi face pe copii să se simtă bine, îi tratează ca persoane care necesită atenție individuală
  • Crede într-un etos al muncii și al îndeplinirii sarcinilor de lucru, fără a adăuga presiune negativă
  • Îi percepe în mod pozitiv pe copii și pe părinți, înțelegând necesitatea unui parteneriat activ
  • Nu țipă și nu amenință, este calm și păstrează o disciplină fermă, consideră cotrolul pozitiv un mijloc de a promova învățarea
  • Recunoaște și pune în valoare entuziasmul, talentul și individualitatea copiilor
  • Apreciază rezultatele ca fiind interesante in diversitatea lor
  • Consideră un curriculum comprehensiv drept cel mai bun mod de a incorpora deprinderile de bază
  • Consideră creativitatea și curiozitatea drept cheia experiențelor de învățare
  • Consideră schimbarea ca fiind pozitivă și necesară în orice instituție novatoare
  • Variază stilurile de predare în funcție de conținuturi și de caracteristicile elevilor

Alte criterii pe care le consider definitorii pentru profesorul eficient:

  • Educatorea indeplineste o misiune de o importanta deosebita aceea de a asigura formarea si pregatirea copilului catre viata;
  • O mare dragoste fata de copii si problemele acestora. Fireste, dragostea fata de copii nu trebuie confundata cu sentimentalismul, cu blindetea lipsita de exigenta. Impletita cu o incredere nelimitata in potentialul copilului,adevarata dragoste este una exigenta: ea ofera mult, dar si pretind mult de la copil;
  •  Planifică activitățile pornind de la interesul copilului, de la ceea el ce știe deja sau de la ceea ce-l miră sau preocupă;
  • Rolul educatorului este de a observa și înregistra procesul învățării fiecărui copil în parte, de a încerca să înțeleagă și să susțină evoluția copilului în afara oricaror norme, șabloane sau așteptări;
  •  Abilitati foarte bune de comunicare cu cei mici, este destul de dificil sa-i stimuleze pe copii;
  • Acordarea unei atenţii egale tuturor domeniilor de dezvoltare ;
  • Practicarea unei educaţii centrate pe copil;
  • Evitarea discriminării, acceptarea şi valorizarea tuturor copiilor;
  • Disponibilitate pentru cunoastere ,ințelegerea și abordarea diferențiantă a copiilor potrivit posibilităților individuale și ritm propriu de dezvoltare ,tratarea lor imparțială ;
  • Își orientează atenția spre ceea ce elevul vrea să exprime dincolo de cuvinte;
  • Îi stimulează pe preșcolari  să descopere singuri soluții pentru rezolvarea problemelor.

Profesorul ineficient – criterii cu care sunt de acord:

  • Îi sperie adesea pe copii și se comportă ca un agresor adult
  • Generează tensiune prin stabilirea unor obiective și termene de realizare nerealiste, care creează presiune
  • Îi percepe pe copii și părinți drept inamici și vede sprijinul parental într-o lumină negativă
  • Pune accent pe pedeapsă în detrimentul laudei, pe stres și nu pe starea de calm, zîmbește și râde foarte rar
  • Are tendința de a umfla micile incidente și aplică același nivel de pedeapsă indiferent de gravitatea faptei
  • Are tendința de a stăvili entuziasmul copiilor, văzându-i drept un pericol pe cei vioi și curioși
  • Desconsideră curriculum-ul comprehensiv și limitează educația la un set restrâns de deprinderi de bază
  • Consideră auto-expresia, artele și majoritatea formelor de creativitate ca nefiind ‘muncă serioasă’ 
  • Are o atitudine suspicioasă, nu o opinie fundamentată, vis-a-vis de schimbare
  • Solicită o învățare pasivă și are un singur stil dominant de predare
  • Îi insultă adesea pe copii, așteptând totodată bună purtare și toleranță din partea acestora

Alte criterii pe care le consider definitorii pentru profesorul ineficient:

  • Nu cunoaște cauzele care generează dificultățile de învățare cu care se confruntă unii copii;
  • Lipsa competențelor organizaționale
  • Lipsa cunoștințelor despre conținut
  • Lipsa managementului de gruă este probabil cea mai mare pierdere unică a unui profesor prost

 Un profesor ineficient, comunică prost sau deloc cu copiii, părinții, alți profesori, membri ai personalului și administratori.

  •  Nu există creativitate în predarea lor .
  • Nu realizează o învățare multisenzorială, utilizând metode, tehnici și suporturi particularizate de învățare;
  • Nu acordă consiliere (suficientă/ adecvată) elevilor/ părinților în cazul elevilor care întâmpină bariere în dezvoltarea responsabilității și independenței în cadrul activităților de învățare;
  • Nu oferă elevilor oportunități pentru a lua propriile decizii;
  • Nu acceptă greșelile, deși este știut că din greșeli se învață;
  • Nu impulsionează copiii  să-și aleagă singuri, prin cooperare, o serie de activități după interesele lor
  • Nu conștientizează importanța lor în viața elevilor și felul în care îi influențează prin modelul de personalitate pe care îl oferă;
  • Respinge ideea integrării principiilor grădiniței  prietenoase, incluzive, printr-un comportament autoritar, lipsit de empatie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.