MENTORAT – PROFESORUL EFICIENT
Expert Mentorat responsabil: Sasu Liliana
Mentorat Juravle E. Daniela
Profesorul eficient – criterii cu care sunt de acord:
- Recunoaște și atenuează îngrijorările și tensiunea
- Îi face pe copii să se simtă bine, îi tratează ca persoane care necesită atenție individuală
- Crede într-un etos al muncii și al îndeplinirii sarcinilor de lucru, fără a adăuga presiune negativă
- Îi percepe în mod pozitiv pe copii și pe părinți, înțelegând necesitatea unui parteneriat activ
- Nu țipă și nu amenință, este calm și păstrează o disciplină fermă, consideră cotrolul pozitiv un mijloc de a promova învățarea
- Recunoaște și pune în valoare entuziasmul, talentul și individualitatea copiilor
- Apreciază rezultatele ca fiind interesante in diversitatea lor
- Consideră un curriculum comprehensiv drept cel mai bun mod de a incorpora deprinderile de bază
- Consideră creativitatea și curiozitatea drept cheia experiențelor de învățare
- Consideră schimbarea ca fiind pozitivă și necesară în orice instituție novatoare
- Variază stilurile de predare în funcție de conținuturi și de caracteristicile elevilor
Alte criterii pe care le consider definitorii pentru profesorul eficient:
- Educatorea indeplineste o misiune de o importanta deosebita aceea de a asigura formarea si pregatirea copilului catre viata;
- O mare dragoste fata de copii si problemele acestora. Fireste, dragostea fata de copii nu trebuie confundata cu sentimentalismul, cu blindetea lipsita de exigenta. Impletita cu o incredere nelimitata in potentialul copilului,adevarata dragoste este una exigenta: ea ofera mult, dar si pretind mult de la copil;
- Planifică activitățile pornind de la interesul copilului, de la ceea el ce știe deja sau de la ceea ce-l miră sau preocupă;
- Rolul educatorului este de a observa și înregistra procesul învățării fiecărui copil în parte, de a încerca să înțeleagă și să susțină evoluția copilului în afara oricaror norme, șabloane sau așteptări;
- Abilitati foarte bune de comunicare cu cei mici, este destul de dificil sa-i stimuleze pe copii;
- Acordarea unei atenţii egale tuturor domeniilor de dezvoltare ;
- Practicarea unei educaţii centrate pe copil;
- Evitarea discriminării, acceptarea şi valorizarea tuturor copiilor;
- Disponibilitate pentru cunoastere ,ințelegerea și abordarea diferențiantă a copiilor potrivit posibilităților individuale și ritm propriu de dezvoltare ,tratarea lor imparțială ;
- Își orientează atenția spre ceea ce elevul vrea să exprime dincolo de cuvinte;
- Îi stimulează pe preșcolari să descopere singuri soluții pentru rezolvarea problemelor.
Profesorul ineficient – criterii cu care sunt de acord:
- Îi sperie adesea pe copii și se comportă ca un agresor adult
- Generează tensiune prin stabilirea unor obiective și termene de realizare nerealiste, care creează presiune
- Îi percepe pe copii și părinți drept inamici și vede sprijinul parental într-o lumină negativă
- Pune accent pe pedeapsă în detrimentul laudei, pe stres și nu pe starea de calm, zîmbește și râde foarte rar
- Are tendința de a umfla micile incidente și aplică același nivel de pedeapsă indiferent de gravitatea faptei
- Are tendința de a stăvili entuziasmul copiilor, văzându-i drept un pericol pe cei vioi și curioși
- Desconsideră curriculum-ul comprehensiv și limitează educația la un set restrâns de deprinderi de bază
- Consideră auto-expresia, artele și majoritatea formelor de creativitate ca nefiind ‘muncă serioasă’
- Are o atitudine suspicioasă, nu o opinie fundamentată, vis-a-vis de schimbare
- Solicită o învățare pasivă și are un singur stil dominant de predare
- Îi insultă adesea pe copii, așteptând totodată bună purtare și toleranță din partea acestora
Alte criterii pe care le consider definitorii pentru profesorul ineficient:
- Nu cunoaște cauzele care generează dificultățile de învățare cu care se confruntă unii copii;
- Lipsa competențelor organizaționale
- Lipsa cunoștințelor despre conținut
- Lipsa managementului de gruă este probabil cea mai mare pierdere unică a unui profesor prost
Un profesor ineficient, comunică prost sau deloc cu copiii, părinții, alți profesori, membri ai personalului și administratori.
- Nu există creativitate în predarea lor .
- Nu realizează o învățare multisenzorială, utilizând metode, tehnici și suporturi particularizate de învățare;
- Nu acordă consiliere (suficientă/ adecvată) elevilor/ părinților în cazul elevilor care întâmpină bariere în dezvoltarea responsabilității și independenței în cadrul activităților de învățare;
- Nu oferă elevilor oportunități pentru a lua propriile decizii;
- Nu acceptă greșelile, deși este știut că din greșeli se învață;
- Nu impulsionează copiii să-și aleagă singuri, prin cooperare, o serie de activități după interesele lor
- Nu conștientizează importanța lor în viața elevilor și felul în care îi influențează prin modelul de personalitate pe care îl oferă;
- Respinge ideea integrării principiilor grădiniței prietenoase, incluzive, printr-un comportament autoritar, lipsit de empatie.