Metoda răspunde-aruncă-interoghează (RAI)
Metoda R.A.I. are la bază stimularea şi dezvoltarea capacităţilor elevilor de a comunica (prin întrebări şi răspunsuri) ceea ce tocmai au învăţat. Denumirea provine de la iniţialele cuvintelor răspunde – aruncă – interoghează şi se desfăşoară astfel:
- La sfârşitul unei lecţii sau a unei secvenţe de lecţie, profesorul, împreună cu elevii săi, investighează rezultatele obţinute în urma predării-învăţării; are loc un joc de aruncare a unui obiect mic şi uşor (minge) de la un elev la altul.
- Cel care aruncă mingea trebuie să pună o întrebare din lecţia predată celui care o prinde.
- Cel care prinde mingea răspunde la întrebare şi apoi aruncă mai departe altui coleg, punând o nouă întrebare.
- Evident interogatorul trebuie să cunoască şi răspunsul întrebării adresate.
- Elevul care nu cunoaşte răspunsul iese din joc, iar răspunsul va veni din partea celui care a pus întrebarea.
- Acesta are ocazia de a mai arunca încă o dată mingea, şi, deci, de a mai pune o întrebare.
- În cazul în care, cel care interoghează este descoperit că nu cunoaşte răspunsul la propria întrebare, este scos din joc, în favoarea celui căruia i-a adresat întrebarea.
- Eliminarea celor care nu au răspuns corect sau a celor care nu au dat nici un răspuns, conduce treptat la rămânerea în grup a celor mai bine pregătiţi.
Utilizarea metodei
Metoda răspunde-aruncă-interoghează poate fi folosită
- la sfârşitul lecţiei,
- pe parcursul ei sau la începutul activităţii,
- când se verifică lecţia anterioară,
- înaintea începerii noului demers didactic,
- în scopul descoperirii, de către profesorul ce asistă la joc, a eventualelor lacune în cunoştinţele elevilor şi a reactualizării ideilor- ancoră.
Puncte forte/slabe
Puncte forte | Puncte slabe |
-completează eventualele lacune în cunoştinţele elevilor; -are rol de fixare şi consolidare a cunoştinţelor predate. | -elevii sunt tentaţi să-i scoată din „joc” pe unii colegi sau să se răzbune pe ei, adresându-le întrebări prea dificile. |
Exemplu practic
Eu le-am sugerat elevilor următoarele întrebări:
- Ce ştii despre……………………?
- Despre ce ai învăţat în lecţia…………………?
- Cum justifici faptul că…………………….?
- Care crezi că sunt consecinţele faptului…………….?
- Ce ţi s-a părut mai dificil din………………………?
- De ce alte experienţe sau cunoştinţe poţi lega ceea ce tocmai ai învăţat?
Întrebările adresate de ei au fost însă mult mai variate, uneori surprinzându-mă cu formulările lor. A căpătat mulţi adepţi la mine în clasă această metodă, datorită aspectului ludic pe care-l are, dat şi de folosirea unei păpuşi din fire- Maricica- în loc de minge…
Se poate folosi cu succes la toate disciplinele şi este perfectă pentru tabla înmulţirii!
Vă propun şi modelul listei de verificare pe care l-am utilizat în evaluarea orală, folosind metoda răspunde – aruncă – interoghează, pentru a contabiliza răspunsurile date de către elevi:

Victoria Baboi, Scoala gimnaziala Valea Moldovei