Miniproiect Comunicare și Relaționare
Aprobat,
Coordonator activități Partener 1, Valeria LEONTE
I. DATE GENERALE
Numele şi prenumele cadrului didactic: CATARGIU AGRIPINA-DANIELA
Unitatea şcolară: ȘCOALA GIMNAZIALĂ VALEA MOLDOVEI
Stagiul de practică aferent programului de formare: Comunicare, Negociere, Mediere în Educație
Competenţa didactică vizată: Competențe de comunicare și relaționare
Perioada implementării:
II. DETALIEREA MINI-PROIECTULUI DE PRACTICĂ
1. Justificarea mini-proiectului de practică
Un element fundamental al existenţei umane îl reprezintă comunicarea. Aceasta este esenţială, întrucât ea ”stă la baza organizării sociale” (Evelina Graur, 2001), fără comunicare nu avem o viaţă personală şi socială înfloritoare, nu putem transmite mesaje şi schimba impresii, nu ne putem înţelege semenii şi nu ne putem exprima punctul de vedere.
Orice activitate umană are la bază procesul de comunicare, iar în afara comunicării nu putem exista ca oameni. Acesta este motivul pentru care am ales această temă, considerând că o integrare socială optimă depinde în mare măsură de abilitățile de comunicare pe care le formăm elevilor noștri și de modul cum aceștia învață să le pună în practică în viața reală.
Consider că în procesul instructiv-educativ comunicarea didactică are un rol important, ea fiind organizată și orientată strict spre obținerea de performanțe școlare.
Înainte de a şti să asimileze cunoștințe, elevul trebuie să ştie să comunice eficient, iar să comunice eficient învață dacă este integrat activ în activități care implică comunicare. Cu cât comunicăm mai mult (şi mai eficient) cu elevii noştri, cu atât cresc şansele de a crea personalităţi puternice, care să fie capabile să se integreze activ în grup, în societate.
Performanţele elevilor depind în mare măsură de modul cum ei au învăţat şi ştiu să se exprime, de măsura în care au învăţat să asculte şi să se facă ascultaţi, de capacitatea lor de a aduce argumente care să le susţină punctul de vedere.
Un elev inteligent este deci un elev care ştie să îşi exprime opiniile şi să îşi motiveze alegerile, care este capabil să participe activ la dialoguri, dar care este în acelaşi timp suficient de matur din punct de vedere intelectual încât să asculte şi să înţeleagă mesajele complexe transmise de ceilalţi, să valorifice informaţiile primite prin descoperirea propriei vocaţii.
Experienţa didactică trebuie să ne înveţe pe toţi că o comunicare didactică eficientă reprezintă cheia succesului şcolar şi social şi că doar comunicând elevii vor învăţa să comunice.
Scopul: Activitatea are ca scop verificarea experimentală a noțiunilor teoretice.
Obiectivele:
- Să redefinească densitatea.
- Să determine masa şi volumul utilizând instrumentele de măsură adecvate.
- Să determine densitatea unui lichid folosind densimetrul.
- Să calculeze densitatea folosind relaţia matematică.
- Să formuleze observaţii proprii în urma experimentelor efectuate.
- Formarea spiritului de echipă în cercetarea fenomenului studiat, a relaţiilor de cooperare între grupe.
Grupul țintă: elevii claselor a VI- a
Necesitatea aplicării în contextual școlii țintă: Lecțiile practice sunt atractive și motivante determinând creșterea interesului de a învăța, creşterea frecvenței la ore, obținerea unei mai bune concentrări, stimularea lucrului în echipă, îmbunătățirea rezultatelor școlare, dezvoltarea competenței de comunicare, formarea capacității de observare și sinteză.
Experimentul cantitativ urmăreşte în detalii desfăşurarea în spaţiu şi timp a unor fenomene, procese, legi, legităţi, proprietăţi ale obiectelor lumii reale. De data aceasta se stabilesc relaţii exacte între valorile mărimilor fizice caracteristice fenomenului respective.
Importanța și rolul experimentului de laborator în predarea–învăţarea fizicii sunt incontestabile, deoarece acesta educă gândirea abstractă, analitică și cea sistemică, raţionamentul deductiv şi inductiv, creează deprinderi de observare a lumii înconjurătoare şi de înţelegere a fenomenelor din natură.
2. Planul de activităţi practice
Denumirea activității: Determinarea densității unui corp
Tipul activității: Lucrare de laborator
Participanți: elevii clasei a VI-a
Durata: 1h
Modalități de realizare: pe grupe eterogene
Activitatea își propune determinarea densității unor corpuri prin aplicarea formulei cât și direct, cu ajutorul densimetrului. Elevii vor lucra pe grupe eterogene, fiecare grupă având sarcini de lucru diferite. La sfârșitul activității reperezentantul grupei va prezenta rezultatele obținute.
Nediscriminare – Proiectul finanţează activităţi care promovează nediscriminarea şi dezvoltarea educaţiei la orice nivel şi pentru oricine, dezvoltarea unui mediu educaţional incluziv, accesibil tuturor copiilor; promovarea principiilor şcolii incluzive prin valorificarea diversităţii culturale, educarea tuturor copiilor în spiritul respectului şi toleranţei pentru colegii şi semenii lor. Nu se realizeze nicio deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă, pe bază de: rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală, vârstă, handicap,infectare HIV,apartenenţa la o categorie defavorizată, precum şi orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea, înlăturarea recunoaşterii, folosinţei sau exercitării, în condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege(Cf OG nr137/2000, Art. 2.1).
Inovare sociala – Prin Ghidul solicitantului sunt încurajate activități și inițiative inovative care vizează, pe de-o parte, creșterea participării la învățământul obligatoriu, în special pentru copiii care provin din mediul rural, din comunități dezavantajate, cei de etnie romă, și, pe de altă parte, promovarea unor metode inovative de predare și învățare, cu scopul reducerii părăsirii timpurii a școlii, inclusiv prin promovarea oportunităților care vizează reîntoarcerea în sistemul de educație
3. Valoarea adăugată prin mini-proiect
În urma activității elevii își vor îmbunătății competențele de comunicare și relaționare, vor știi să folosească instrumente de măsură și să efectueze determinări de masă și volum.
Cunoștințe și abilități
- Răspund la întrebarea ,, De ce o scândură plutește pe apă și acul de gămălie se scufundă?
- Foloseasc instrumente de măsură.
- Utilizează noțiunea de densitate și aplică relația de calcul în rezolvarea de probleme.
Valori și atitudini
- Respect pentru adevăr şi rigurozitate
- Încredere în adevărurile ştiinţifice şi aprecierea critică a limitelor acestora
- Interes şi curiozitate
- Iniţiativă personală
- Spirit critic şi autocritic
- Toleranţă faţă de opiniile celorlalţi
- Deschidere şi dispoziţie de a asculta părerile celorlalţi
- Interes pentru explorarea diferitelor modalităţi de comunicare, inclusiv cele create prin aplicareaTIC
- Grija faţă de propria persoană, faţă de ceilalţi şi faţă de mediu
4.Resursele necesare realizării mini-proiectului
Nr crt | Denumirea achizitiei | Prêț unitar fara TVA | Valoare TVA (19%) | Valoare unitara | Nr unitati de achizitionat | Valoare totala | Justificarea achizitiei (utilitatea achizitiei, momentul lectiei in care este folosit,de ce trebuie atatea bucati, de ce trebuie acest raport calitate/prêt, etc) |
1. | Cilindru gradat 250 ml | 21,07 ron | 4,00 | 25,07 | 7 buc | 175,49 | Nu este în cabinet Dirijarea învăţării şi asigurarea feed-back-ului |
2. | Densimetre | 122,31 | 28,69 | 151 | 1 buc | 151 | Nu este în cabinet Dirijarea învăţării şi asigurarea feed-back-ului |
3. | Cântar electronic | 58,60 | 13,74 | 72,35 | 1 buc | 72,35 | Nu este în cabinet Dirijarea învăţării şi asigurarea feed-back-ului |
Elaborat,
Catargiu Daniela
Verificat,
Responsabil Grup Tinta si Activitati Practice, Rodica Cotin