Miniproiect – Învățarea utilizând resursele TIC

Aprobat,

Coordonator activități Partener 1, Valeria LEONTE

I. DATE GENERALE

Numele şi prenumele cadrului didactic:Fărcane Liliana Mirela

Unitatea şcolară:Centrul Școlar de Educație Incluzivă Suceava

Stagiul de practică aferent programului de formare:Resurse educaționale-Tehnologie și creativitate

Competenţa didactică vizată: proiectarea situațiilor de învățare utilizând resursele TIC

Perioada implementării: aprilie-iunie 2019

II. DETALIEREA MINI-PROIECTULUI DE PRACTICĂ

1. Justificarea mini-proiectului  de practică

Introducerea noilor tehnologii informaţionale aduce mai multe beneficii sistemului de educaţie. Putem spune că noile tehnologii oferă informaţii de o calitate superioară. Folosirea instrumentelor TIC duce la o înţelegere mult mai bună a unor concepte şi idei decât instrumentele clasice de până acum. Ȋn plus, internetul oferă resurse nelimitate de învăţare şi posibilitatea de a învăța, de a descoperi semnificaţia fiecărui cuvânt, text printr-o simplă apăsare a unui buton cu ajutorul imaginilor, a suportului concret-intuitiv, lucru foarte efficient pentru copiii cu TSA.

Copiii cu TSA au emotii, ca oricare dintre noi, insa le este foarte dificil sa le exprime, sa le identifice sau sa le recunoasca la alte persoane.

In cadrul activitatilor, atat terapeutice, cat si de la clasa, ei sunt sprijiniti in mod constant pentru a-si identifica propriile emotii, pentru a se familiariza cu emotiile colegilor din grup. Sunt ajutati de asemenea sa realizeze asocieri intre emotii si comportament pentru a invata sa se comporte adecvat.

Copiii care au capacitatea de a-si regla adecvat emotiile, relationeaza mai usor, gestioneaza mai bine situatiile noi, stresante si sunt mult mai rezilienti in fata diverselor provocari de la scoala sau acasa.

Având în vedere cele scrise mai sus, mi-am propus să îmbunătățesc comportamentul  elevilor mei( 4 elevi, clasa a V-a C), elevi cu tulburări din spectrul autist, inducându-le o stare de bine și învățându-i să-și regleze emoțiile pe parcursul desfășurării unui program cu activități adecvate. Activitățile s-au desfășurat atât în cadrul orelor de educație moral-civică, cât și în cadrul orelor de consiliere și orientare.Proiectarea activităților am făcut-o utilizând resurse TIC( Laptop, tabletă).

2. Planul de activităţi practice

Activitățile s-au desfășurat la CSEI Suceava, în clasa a V-a C, participanții fiind cei 4 elevi cu deficiență psihică severă.

Descrierea activităților:

Emoții pozitive şi emoții negative

Scop: identificarea emoțiilor pozitive şi negative, dezvoltarea vocabularului emoțional

Durata: 40 de minute

Tehnica utilizată: jocul, dramaterapia

Descrierea activității: discuție cu participanții pentru a identifica care sunt emoțiile plăcute şi care sunt cele neplăcute. Se vor folosi două cutiuțe, una fiind etichetată ”emoții plăcute”, cealaltă ”emoții neplăcute” şi două seturi de cartonașe pe care sunt notate emoții pozitive (mândru, fericit, calm, vesel, entuziasmat) şi negative (supărat, speriat, invidios, furios, trist). Li se citesc copiilor o serie de scenarii şi li se cere să descrie modul în care   s-ar simți dacă ar trăi situațiile respective, identificându-le și pe cartonașe şi punându-le în cutii.

Exemple pentru emoții pozitive:

  • Nu ţi-ai văzut bunicii de mult timp. Tatăl tău îți spune că vor veni în vizită.
  • Ziua ta de naștere va fi săptămâna viitoare şi ai invitat câțiva prieteni la petrecere.
  • Ai reușit să o convingi pe mama să-ţi ia un cățel.

Exemple pentru emoții negative:

  • Ești afară în pauză şi unul dintre colegi râde de tine, de modul în care alergi.
  • Ai primit rezultatul la testul de la limba romană. Nu ai rezolvat exercițiile prea bine.
  • Fratele tău îți ia patinele cu rotile fără să-ţi ceară voie.

Se discută cu copiii emoțiile pe care le-au ales şi se argumentează. Li se cere copiilor să propună moduri în care s-ar putea simți mai bine atunci când trăiesc emoții negative. Cea mai interesantă situație este dramatizată.Cu ajutorul laptopului urmăresc un film despre emoții.

”Mimodrama”

Scop: stimularea expresivității verbale şi nonverbale; antrenarea capacităților empatice; trăirea unor stări afective pozitive

Durata: 20 de minute

Tehnica utilizată: terapia prin mișcare

Descrierea activității: le-am propus copiilor să formeze un cerc. Fiecare, pe rând, trebuie să prezinte celorlalți starea lui de moment, utilizând mimica şi pantomimica. Ceilalți trebuie să identifice starea protagonistului.

Efectele: copiii au avut posibilitatea de a se transpune într-un mod substitutiv în starea celuilalt; ei au experimentat o anumită stare şi au asociat-o cu o anumită expresivitate corporală. Și-au antrenat, de asemenea, abilitățile empatice, preluând starea celorlalți.

”Descoperă un sentiment”

Scop: identificarea sentimentelor în diferite situații

Durata: 30 minute

Tehnica utilizată: fișa de lucru

Descrierea activității: copiii vor completa individual şi apoi vor citi şi comenta fișa (desenează o linie de la o propoziție la fața care arată cum te simți dacă …).

Efectele: copiii şi-au dezvoltat abilitatea de a identifica şi numi emoții.

”Alarma pentru furie”

Scop: să-şi dezvolte abilitatea de a-şi ține furia sub control

Durata: 30 minute

Tehnica: desen, metafora

Descrierea activității: li se cere copiilor să deseneze cu creioane colorate o alarmă pentru furie. Apoi pe fâșii de hârtie vor scrie lucrurile care le declanșează furia (părinții, un prieten, colegii, învățătoarea, o notă rea, un joc pierdut) şi lucrurile care i-ar face să renunțe la furie şi să le pună în plicuri diferite. Se coreleze apoi situațiile pentru a descoperi ce îi determină să renunțe la furie.

Efectele: copiii au învățat să-şi gestioneze mai eficient emoțiile legate de furie.

”Izbucniri de furie”

Scop: abilitarea de a-şi controla emoțiile negative şi furia, înțelegerea modului cum acest lucru îi afectează pe ceilalți

Durata: 30 minute

Tehnica: modelarea, fișă de lucru

Descrierea activității: copiii, așezați în cerc, vin pe rând în fața unei oglinzi şi mimează o izbucnire de furie. Fiecare este întrebat cum s-a simțit după şi dacă nu ar vrea să-și schimbe comportamentul. Completează apoi fișa de lucru ”Vulcanul”, găsind zona vulcanului care seamănă cel mai mult cu ei atunci când sunt furioși.

Efectele: copiii au conștientizat emoții, sentimente negative care le declanșează furia, au învățat noi comportamente.Au utilizat cărți senzoriale pentru a identifica mai bine emoțiile.

”Poveste terapeutică”

Scop: reducerea emoțiilor negative şi creșterea încrederii în sine

Durata: 30 minute

Descrierea activității: este citită de către consilier povestea ”Întâlnirea lui Fingal cu un bătăuș”. Urmează apoi discuții despre aspectele relatate (Ce este un bătăuș?; De ce unii oameni sunt bătăuși?; Sunt bătăușii lași?; Ați bătut pe cineva vreodată?; Ce ai face dacă ai fi bătut?; Dacă cineva a fost bătăuș, rămâne întotdeauna așa?). Este dramatizat un fragment din poveste.

Efectele: copiii au identificat sentimente şi gânduri negative, precum şi posibilități de a le face față.Au folosit jocul cutia emoțiilor.

„Roata emoțiilor” – Cum  îmi exprim emoțiile?

Scopul lecției: stimularea copiilor pe direcţia unei exprimări emoţionale deschise, autentice, spontane

Durata: 45 minute

Descrierea activității: * Roata emoțiilor 

Copiii au primit câte o roată a emoțiilor.  Le citesc câteva situații, iar ei trebuie să învârtă roata și să arate emoția corespunzătoare.

  • Ai primit cadou un tort de ciocolată.
  • Ai căzut și te doare piciorul.
  • Câștigi la un concurs.
  • Un câine vine spre tine lătrând.

Părinții pleacă fără tine la cumpărături.

Joc: „Balonașe vesele/triste/speriate/furioase

Patru baloane umflate în prealabil sunt aruncate în aer, iar elevii care le prind trebuie să identifice stările emoționale și să confere etichete verbale acestor stări.

*Elevii primesc câte o floare pe care vor simboliza grafic emoția pe care au trăit-o pe parcursul orei. Toate florile vor fi așezate pe ramurile copacului, care a fost afișat în față, iar acesta va deveni vesel/trist după numărul florilor vesele/triste.

Semaforul conflictelor

Scop:dezvoltarea abilităților de autocontrol în cadrul unor conflicte, inducerea unei stări de bine

Descrierea activității:

Moment ancora:

  • cu ajutorul intrebarilor voi introduce elevii in mediul scolar din pauza cand au loc de obicei conflictele
  • studiem un caz conflictual intalnit de obicei in scoala (prezentare Power Point) si raspundem la urmatoarele intrebari:
    • de ce s-au lovit? (cauze)
    • ce forme a imbracat conflictul? (forme)
    • care au fost efectele conflictului? (efecte)
    • de ce este acest caz unul conflictual?

“Semaforul conflictelor” –  prin analogie cu semaforul intalnit pe strada stabilim etapele solutionarii conflictului prezentat mai devreme.

Etapele conflictului: (se regasesc pe foaia flipchart)

  1. pe strada la culoarea rosie a semaforului te opresti, iar in cazul conflictului nu raspunzi imediat la provocare
  2. la culoarea galbena, te pregatesti/te gandesti cu atentie la o solutie non-violenta
  3. la culoarea verde actionezi punand in practica solutia gasita

Consolidarea deprinderii de a utiliza etapele solutionarii conflictului:

Prin joc de rol: conflictul generat de personajele prezentate la inceputul activitatii este solutionat de catre elevi folosind semaforul conflictelor.Elevii lipesc in mapa personala cerculete ce simbolizeaza semaforul si noteaza in dreptul lor indemnurile.

CONCLUZIE: Daca folosim mintea si nu pumnul, rezolvam sau evitam conflictul, concluzie intalnita si in indemnuri si proverbe in prezentare Power Point (se discuta cateva proverbe).

3. Valoarea adăugată prin mini-proiect

Integrarea școlară a copiilor cu TSA presupune aplicarea unor strategii de intervenţie psihopedagogică destinate prevenirii și corectării comportamentelor nespecifice, precum şi consolidarea unor atitudini favorabile faţă de şcoală. Cu alte cuvinte, educatorii trebuie să facă apel la toată competenţa lor şi la mijloace şi tehnici speciale pentru a putea realiza educaţia incluzivă a copiilor cu tulburări din spectrul autist. Fiecare copil trebuie tratat ca o individualitate, diferit de ceilalți, unic, de aceea și intervențiile trebuie să fie conforme cu aceste particularități.

La fiecare inceput de ora, noi, ca profesori, incercăm să-i stimulăm să dobândeasca o stare emoțională bună care să ii ajute să asimileze informații, să coopereze și să fie implicați.Scopul nostru este de a-i face să se imprietenească cu propriile emoții și să învețe să le transforme intr-un aliat în orice situație. Astfel, la inceputul orelor fiecare elev spune cum se simte, etichetându-și emoțiile. De regulă sunt antrenați în activități care ii captivează( desen, joc, scris, citit, dans, abilitare manuala) , incurajați să-și cultive emoțiile pozitive.

4. Resursele necesare realizării mini-proiectului

Elaborat,

­­­­­­­­­­­­­­Numele şi prenumele aplicantului, Fărcane Liliana Mirela                                                                                    

  Verificat,

Responsabil Grup Tinta si Activitati Practice, Rodica COTIN

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.