Parteneriatul grădiniță-familie-comunitate este esența succesului educațional

Un parteneriat grădiniță-familie este esențial pentru succesul prescolarului. Literatura de specialitate recomandă trei direcții: acceptarea familiei, respectarea familiei și legătura cu familia.

Cadrul didactic trebuie să aibă o atitudine pozitivă față de familie, furnizând astfel un punct pozitiv de plecare în relație cu ei, să recunoască și să acorde  feed-back la nevoile și temerile părinților. Conținuturile și îndrumările psihopedagogice trebuie să fie competente,bogate,variate,actuale,esențiale și accesibile pentru a fi receptate,înțelese și urmate conștient de către toți membrii familiei.

Grădinița și familia  sunt doi factori importanți, care împreună reprezintă piatra de temelie a educației preșcolare, iar între aceștia și mediul social se află copilul,obiect și subiect al educației.

O relație eficientă familie-grădiniță poate reprezenta un element cheie pentru o educație de calitate. Acest lucru contează și mai mult atunci când este vorba despre familii defavorizate și când  copiii întâmpină dificultăți în frecventarea regulată  a serviciilor de educație timpurii.

Dezvoltarea unei relații de parteneriat eficace familie-grădiniță nu este întotdeauna ușoară. Familiile rrome au nevoie de cele mai multe ori de măsuri de susținere. Părinții trebuie ascultați păstrând discreția și respectând specificitățile  culturale și diferențele între grupurile de rromi.

Rolul grădiniței

Grădinița trebuie să răspundă nevoilor specifice ale comunității și familiilor din  comunitatea în care funcționează.

Pentru a motiva părinții să dezvolte o legătură constantă cu grădinița  este esențială  recunoașterea contribuției  părinților oricât de modestă ar fi aceasta. Trebuie să fim atente ca aceste aprecieri să nu genereze frustrări și diviziuni în rândul părinților.

 Am constatat,pe parcursul anilor că stabilirea unei relații de parteneriat cu comunitatea rromă din localitate are efecte benefice multiple între care:

  • schimbarea percepției grădiniței  de către părinții rromi și dezvoltarea unor atitudini pozitive față de grădiniță la aceștia;
  • găsirea de modalități rapide și eficiente de soluționare a unor probleme ce pot apărea în relațiile grădiniței cu familiile copiilor rromi;
  • transmiterea în rândul comunității a mesajului  de deschidere interculturală și incluziune din partea grădiniței,cu efect în reducerea numărului copiilor rromi de vârstă timpurie care nu frecventează grădinița sau care abandonează pe parcurs.
Rolul părinților

Făcând referire la strategia  specifică de stabilire a unui parteneriat pot afirma faptul că este utilă contactarea,cu sprijinul unora dintre părinții copiilor din grădiniță,a liderilor comunității și sensibilizarea acestora în legătură cu importanța educației timpurii.

Aceștia au fost invitați la grădiniță solicitându-le sprijinul pentru amenajarea mediului educațional sau adaptarea unor activități didactice  în conformitate cu specificul cultural  al comunității. Un rol important în dezvoltarea colaborării cu comunitatea îl au și unele mame cu influență în comunitate,mame care cunosc în modul direct grădinița.

Cu cât părinții vor simți că grădinița este locul unde vor găsi un sfat profesionist pentru creșterea, îngrijrea și dezvoltarea copilului lor și că nu este  un mediu ostil statutului lor de părinți,cu atât mai mult se vor alătura eforturilor celor care lucrează în grădiniță. Pentru a asigura succesul în educația copiilor rromi am desfășurat la nivel de grupă și de unitate activități și acțiuni specific construite, am abordat demersuri  speciale,în concordanță cu scopul propus: atragerea spre școlarizare a comunității rrome de vârstă timpurie.

Am constatat că acțiunile extracurriculare au o mare rezonanță asupra familiilor de rromi, aceștia înțelegându-le mai ușor, putând să le aprecieze, iar ca feedback să se mobilizeze spre scopurile noastre stabilite. Aceste acțiuni  au avut un rol social extins la nivelul  comunității,determinând adulții să înțeleagă rolul   instituției preșcolare în viața copiilor și pentru viitorul acestora.

Voi prezenta,mai jos,câteva fotografii din cadrul acestor acțiuni pe care le-am organizat și la care au participat  români și rromi laolaltă.

Profesor Cristina Scrier

Școala Burla

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.