Proiect didactic – Activitate de dimineață

Data:  11.04.2019

Educatoare: Maftei Mihaela

Unitatea de învăţământ: G.P.N Rotunda

Nivelul de vârstă/ Grupa: nivelul I / grupa combinata

Tema anuală de învăţare:  „Când, cum şi de ce se întâmplă?”

Tema Proiectului/ săptămânală: ,,E primăvară, iarăși primăvară”/ „Vai, ce zumzet se aude’’

Categoria de activităţi de învăţare: Activitate de dezvoltare personală

Denumirea activității: Întâlnirea de dimineață

Tema activităţii: „Popas printre insecte

Mijloc de realizare – Exerciții de stimulare a comunicării

Etapele activităţii: – salutul, prezenţa, calendarul naturii, noutatea zilei, activitatea de grup , momentul de mișcare, mesajul zilei

SCOPUL: Stimularea comunicării prin  implicarea activă a copiilor în etapele Întâlnirii de dimineață, favorizând interrelaționarea, împărtășirea ideilor și manifestarea liberă a unor atitudini comportamentale de empatie, toleranță și colaborare.

OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
  • să utilizeze formule de salut cunoscute, specifice momentului zilei, folosind limbajul verbal şi nonverbal;
  • să sesizeze absența sau prezența unui coleg cunoscându-i chipul și în același timp numele;
  • să identifice caracteristicele vremii selectând simbolurile corespunzătoare calendarului naturii;
  • să utilizeze corect cuvintele prin care pot exprima emoțiile transmise de lumea micilor viețiutoare;
  • să transmită cunoștințe, impresii şi opinii, apelând la  propriile experienţe;
  • să execute exerciţii motrice însuşite anterior în contexte variate, într-un ritm corespunzător;
  • să realizeze sarcina comună cerută, participând activ la activitatea de grup.
STRATEGII DIDACTICE:
  1. Metode şi procedee: conversaţia, explicația, problematizarea, observaţia, exerciţiul fizic, jocul.
  2. Resurse materiale: ecusoane cu responsabilități, , calendarul naturii, panoul pentru prezență-copaci din polistiren, flori, frunze, siluete cu insecte simboluri pentru caracteristici/ fenomene ale naturii;
  3. Elemente de joc: mânuirea materialului, elemente surpriză,  recompensa, stimularea, aplauze;
  4. Forme de organizare: frontal, individual;

DURATĂ: 30 minute

BIBLIOGRAFIE:
  • MECI, (2008), Curriculum pentru învăţământul preşcolar,Editura DPHBucureşti;
  • Oprea, C.L, (2007), Strategii didactice interactive,E.D.P.Bucureşti;
  • Dumitrana, M.,(2001), Educarea limbajului în învăţământul preşcolar, Comunicarea orală, Ed. CompaniaBucureşti;
  • Bane, Coleen,  ,, Ce este întâlnirea de dimineaţă”-,, Bună dimineaţa! Mă bucur că eşti aici !” , Manualul cadrului didactic pentru întâlnirea de dimineaţă
  • Silvia Breben şi colaboratorii,(2007), Metode interactive de grup, Ghid metodic, Editura Arves, Craiova;
  • Daniela Răileanu, Dorina Vieriu, Iuliana Alecsa,(2009), „Proiectarea pas cu pas”,  Îndrumător pentru cadrele didactice din învăţământul preşcolar,Ed. Diamant.
DESFĂȘURARE

Întâlnirea de dimineață debutează prin crearea unui moment în care copiii au posibilitatea de a-şi manifesta starea de spirit, buna dispoziţie.  Educatoarea salută copiii cu ,,Bună dimineața, prieteni ai insectelor” și îi invită să se salute între ei. (Salutul). După ce salută musafirii, copiii sunt invitaţi să ia loc pe scăunele. Atenţia acestora este îndreptată spre surpriza pregătită: Albinuța Maia, alături de doi copăcei. Ea este tristă deoarece prietenele ei,  insectele, au zburat şi rătăcindu-se nu au mai găsit  drumul spre casă (Noutatea zilei). Educatoarea îi îndeamnă pe copii  să ajute insectele rătăcite aşezându-le pe cei doi copaci. După ce fetițele așează insectele în copacul pentru fetițe, iar băieții în copacul pentru băieți, se numără insectele aflând astfel câţi copii au venit  astăzi la grădiniţă (Prezenţa).

Albinuța Maia doreşte să ne cunoască mai bine, drept pentru care ne prezentăm, amintind şi  regulile grupei,  pe care le respectăm zilnic: să fim prietenoşi,  să  vorbim pe ton potrivit, să mergem încet, să facem ordine unde ne-am jucat sau am lucrat. Se vor alege copiii responsabili cu diferite activităţi ce ţin de igienă, disciplină, curăţenie, reamintindu-se ce sarcini trebuie să îndeplinească fiecare responsabil. (Tabloul cu Responsabilităţi)

Calendarul naturii va fi completat cu ajutorul „Meteorologului de serviciu” (desemnat de copii),  urmărindu-se identificarea  de către toți copiii, a caracteristicilor vremii. Privind pe fereastră,  copiii observă starea vremii şi stabilesc împreună ce simbol se potriveşte aşezându-l pe locul corespunzător.  

După completarea calendarului naturii, Albinuța Maia le povestește copiilor că în poienița în care locuia cu prietenii ei, a suflat un vânt puternic și a alungat toate insectele, astfel că acum, ea are nevoie de ajutorul copiilor şi îi invită  într-o călătorie imaginară în “Poienița Fermecată”, pentru a descoperi noi surprize. Drumul este lung şi anevoios, drept pentru care trebuie să ne pregătim, să ne antrenăm (momentul de mişcare).

Activitatea se va încheia cu extragerea Mesajului zilei: „Prietenia este un dar neprețuit”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.