Proiect didactic – Adaptarea la mediu
Clasa: a III-a
Activitatea: Ludoterapie
Tema: “Fii cel mai bun”
Unitatea de inavatare: Adaptarea la mediu
Scopul: formarea unor conduite cognitive ludice care să valorifice cunoștințele dobândite
Autor: Alexandru Mihaela, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Suceava
Obiective operationale:
La sfârșitul activității elevii vor fi capabili:
• să răspundă corect la întrebări;
• să citească corect , curent și fluent versurile de pe tablă;
• să confecționeze din plastelină bulinuțe;
• să separe boabele de orez de boabele de fasole;
• să asambleze piesele de puzzle pentru realizarea imaginii;
• să confecționeze din hârtie o bărcuță;
• să aranjeze lunile anului corespunzătoare fiecărui anotimp.
Strategii didactice
Metode și procedee: conversația, explicația, exercițiul, munca independentă.
Mijloace de învățământ:
a) pentru probele teoretice: panou cu bilete (întrebări din cele trei domenii: limba română, istorie, geografie), cutie cu surprize(pedepse hazlii), fișe individuale de lucru.
b) pentru probele de îndemânare: crenguțe uscate, plastelină, boabe de orez și de fasole, coli de hârtie, plicuri cu jetoane cu lunile anului, puzzle.
Forme de orgnizare: individuală, frontal și pe grupe;
Bibliografice: “Terapie educațională complexă și integrată” Ghid metodic pentru învățătorii și prof.-educatori din școlile speciale Ed. Tehnopress Iași 2005
Temporale : 45
Proiect didactic
Secvențele lecției | Conținuturi și sarcini de realizare | Strategia didactică | Evaluare |
1.Moment organizatoric | Asigur condițiile necesare desfășurării în bune condiții a activității, realizez prezența elevilor. Elevii răspund prezent atunci când își aud numele. | frontală | |
2.Captarea atenției | Captarea atenției se va realiza prin citirea de către un elev a versurilor de pe tablă, apoi privind cu atenție se va observa că dacă citim pe verticală prima literă a fiecărui vers se va obține cuvintele ”Ne jucăm” Numai dacă ești școlar Ești isteț și ai habar Judeci și rezolvi ușor Uite câte poți să știi Chiar și fără ajutor Ai mereu doar bucurii Multe sanse in viitor. | conversația frontală | capacitatea elevilor de a citi versurile corect,coerent și fluent capacitatea elevilor de a descoperi cuvântul de pe verticală |
3.Anunțarea temei | Comunic în limbaj accesibil tema activității și obiectivele urmărite. Jocul pe care-l vom juca astăzi se va numi ”Fii cel mai bun !” | conversația | |
4.Desfășurarea propriu-zisă a activității | Voi prezenta elevilor sarcinile pe care le au de rezolvat, regulile jocului și condițiile în care se ajunge învingător. Prezint elevilor panoul cu întrebările aranjate pe cele trei domenii, din care aceștia vor trebui să aleagă întrebări și să răspundă corect. Voi urmări cu atenție îndeplinirea sarcinilor jocului comportamentul elevilor, menținerea atmosferei, ritmul și intensitatea jocului. Unde este nevoie se adresează întrebări ajutatoare. Se urmărește antrenarea tuturor elevilor în joc. Elevii sunt împărțiți în două echipe, acestea conversația vor fi formate după tragere la sorți. Câte un explicația reprezentant din fiecare echipă își va alege pe grupe un domeniu pe care-l preferă, citește cu voce tare întrebarea și oferă răspunsul. Pentru un răspuns corect concurentul primește o bulină, în cazul în care nu cunoaște răspunsul, se oferă posibilitatea unui alt concurent din acea echipă să răspundă dar punctajul va fi înjumătățit. Cel care nu răspunde corect va avea de îndeplinit o pedeapsă hazlie. Pe timpul desfășurări jocului de consolidare a cunoștințelor vor fi intercalate cu probe de îndemânare. Stabilirea echipei câștigătoare se va face prin adunarea bulinelor acumulate, echipa care a adunat cele mai multe buline va câștiga concursul. In caz de egalitate se participă la o probă de baraj care constă în efectuarea unui exercițiu matematic simplu. Probele practice: 1)materiale necesare: crenguțe uscate, plastelină. Se alege câte un concurent din fiecare echipă, timp de două minute trebuie să facă biluțe din plastelină(mere) și să le prindă pe crenguțe. Câștigă o bulină concurentul care are mai multe mere în copac. 2)materiale necesare: boabe de orez și boabe de fasole. Timp de două minute alți doi concurenți trebuie să scoată din borcane numai boabe de orez. Căștigă o bulină cel care reușește să scoată mai multe boabe de orez fără a răsturna conținutul borcanului pe masă. 3)materiale necesare: puzzle Această probă se desfășoară între alți doi concurenți. Câștigă cel care reușește să asambleze cel mai repede piesele pentru a realiza imaginea respectivă. 4)materiale necesare: coală de hârtie Doi concurenți din echipe diferite trebuie să confecționeze o bărcuță dintr-o coală de hârtie. Primește o bulină cel care termină primul. 5)materiale necesare: plicuri, bilete cu lunile anului Doi concurenți din echipe diferite primesc patru plicuri și bilete cu lunile anului. Câștigă bulina cel care reușește să aranjeze primul biletele în plicurile corespunzătoare fiecărui anotimp. Pe timpul desfășurării jocului probele teoretice alternează cu cele practice. In final se adună bulinele acumulate de fiecare echipă la ambele probe și se stabilește echipa câștigătoare. | conversația conversatia explicația frontală exercițiul conversația, explicația pe grupe munca independentă pe grupe | capacitatea elevilor de a înțelege sarcinile de lucru capacitatea elevilor de a răspunde corect la întrebări capacitatea elevilor de a realiza buline din plastelină și de a le prinde pe crenguțe capacitatea elevilor de a scoate din borcane boabe de orez capacitatea elevilor de a asambla piesele de puzzle capacitatea elevilor de a confecționa bărcuțe capacitatea elevilor de a ordona lunile anului în funcție de anotimp |
5.Evaluare | Fiecare elev va primi câte o fișă de lucru individuală care cuprinde exerciții pentru dezvoltarea gândirii și exerciții de perspicacitate. Se vor face aprecieri verbale asupra modului cum s-a desfășurat activitatea și la final se oferă recompense ambelor echipe. | munca independentă | capacitatea elevilor de a realiza sarcinile de pe fișă |