Proiect didactic – Albinuța Maia și prietenii ei

Data: 11.04. 2019

Propunătoare:  Maftei Mihaela

Unitatea de învăţământ: G.P.N. Rotunda

Nivelul de vârstă/grupa: nivelul I / grupa combinata

Temă anuală de studiu învățare: „Când, cum şi de ce se întâmplă?”

Tema Proiectului/ săptămânală: ”E primavără, iarăși primăvară”/ ,,Vai ce zumzet se aude”

Tema activităţii integrate: ,,Prietenii Albinuței Maia ”

Elemente componente ale activităţii integrate:

  • Centrul Artă:fluturași:-dactilipictură
  • Centrul Bibliotecă – elemente de comunicare scrisă (insecte)
  • Centrul Științe: – rezolvare puzzle –  flori

ADE: D.Ș.- „Cu insectele ne jucăm”– joc exercițiu

SCOPUL ACTIVITĂŢII:

Exersarea și consolidarea cunoștințelor logico-matematice, utilizând structuri analitico-sintetice și practico-aplictive influențate de  accentele benefice ale  lumii înconjurătoare.

OBIECTIVE OPERAŢIONALE:

  • să scrie diferite convenţii ale limbajului scris (grafisme);
  • să realizeze tema plastică respectând metoda dactilopicturi;
  • să reconstituie piesele puzzle pentru realizarea întregului, ”citind” imaginile obținute;
  • să identifice caracteristicile elementelor decorative (formă, mărime, culoare), denumindu-le;
  • să grupeze obiecte după un criteriu dat (culoare,  formă, mărime);
  • să așeze obiecte într-un spaţiu dat (sus, jos, lângă, pe), denumind corect relaţia spaţială;
  • să formeze grupe cu 1, 2, 3 şi 4 obiecte după diferite criterii (mărime, culoare);
  • să așeze pe suportul tabloului, elementele date, ținând cont de indicațiile cerute;
  • să compare grupe de obiecte, apreciind global, cantitatea (mai multe, mai puține);
  • să  respecte regulile jocului matematic, relaționând cu partenerii de joc;
  • să rezolve  sarcinile cerute completând corect piramida.

STRATEGII DIDACTICE:

Metode şi procedee: conversaţia euristică şi examinatorie, observaţia, explicația, expunerea, exerciţiul, munca independentă , munca în echipă, munca în grup, jocul, problematizarea, algoritmizarea, metoda interactivă de grup „Piramida”.

Sarcini didactice:

  • Gruparea după un criteriu dat (culoare, formă, mărime);
  • Compararea, prin apreciere globală a cantităţii;
  • Plasarea obiectelor într-o  poziţie spaţială dată;

Regulile jocului:

Cu ajutorul prafului magic de la Zâna Insectelor prin formularea “Diri dam, diri dum, praful magic te alege acum”, copiii vor fi aleși pe rând pentru a găsi în stupul albinelor sarcinile jocului.

Resurse materiale: –  siluete ale insectelor, serveţele,confeti,acuarele,puzzle cu flori, lipici, siluete de flori, spaţiu amenajat asemenea unui poienițe, ecusoane cu diferite simboluri, răvașe cu sarcinile jocului-exercițiu.

Elemente de joc: mânuirea materialului, elemente surpriză, mișcarea,  recompensa, stimularea, aplauze.

Forme de organizare: frontal, pe grupuri, individual.

Durata: 1 oră si 10 minute

Bibliografie:
  • Culea, Laurenția, Seșovici, Angela, Grama, Filofteia, (2008), ,,Activitatea integrată în grădiniță’’, Ed. Did. Publishing House, București.
  • *** (1972), „Jocuri didactice şi exerciţii distractive”, Editura didactică şi pedagogică, Bucureşti;
  • Ezechil Liliana, Lăzărescu Mihaela, (2011), ”Laborator preșcolar”, Ed. VαI Integral, București
  • MECI, (2008), Curriculum pentru învăţământul preşcolar, Editura DPH Bucureşti
Scenariul activității

Atenţia copiilor este îndreptată spre Albinuța Maia, care le povesteşte cum un vânt puternic i-a alungat toţi prietenii din poieniță (buburuze, fluturaşi, albine și furnicuţe) şi  a îngheţat toate florile distrugând  poienița insectelor în întregime. Din relatările Albinutei, copiii află că acum albinuța nu mai are nici căsuţă şi nici  prieteni, motiv pentru care  acesta are nevoie de ajutorul lor pentru a-şi recupera poienița, prietenii şi floricelele. Copiii alături de  educatoare vor descoperi materialele trimise de Albinuţa Maia, iar ecusoanele din piept îi vor ajuta să se grupeze şi să se deplaseze zburând ca albinuţele (T) spre centrele deschise, unde vor  avea de realizat sarcinile cerute. (A.L.A.1 ,,Insectele – prietenele noastre”).

Buburuzele  se vor îndrepta spre centrul Ştiinţă şi vor ajuta la reconstituirea imaginilor cu florile care se aflau in poieniță, aşezându-le pe silueta corespunzătore. Centrul Bibliotecă îi întâmpină pe fluturaşi  cu noi surprize care-i vor provoca în decorarea unor insecte cu ajutorul semnelor grafice cunoscute (puncte, linii,  cercuri, etc.) Albinuţele harnice  se vor îndrepta spre centrul Artă  și vor picta fluturași respectând metoda dată.

La „Clinchetul clopoţelului” (T) educatoarea încearcă o atenţionare în ceea ce priveşte finalizarea lucrărilor de la fiecare centru. Copiii îşi fac curat la locul unde au lucrat aşezând lucrările la locul special amenajat. (Rutina – „Masa mea e cea mai curată).

Evaluarea jocului

Lucrările realizate la centre de către copii îi vor ajuta în refacerea poieniței, dar această misiune nu va fi realizată  la întâmplare, deoarece  copiii găsesc lângă tabloul  ce reprezintă poienița un stup pentru albine ce conține sarcinile ce trebuie rezolvate (DŞ – „Cu insectele ne jucăm”).  Se intervine cu un praf magic, care îi va ajuta pe copii să rezolve sarcinile găsite în stup. Sarcinile vor cuprinde următoarele cerințe: fomarea de grupe după criteriul mărimii, al culorii și al numărului, poziţionarea unui obiect în raport cu un reper prestabilit, formarea unor grupe de insecte/flori prin raportare la un număr dat. (Anexa 1)

Pentru evaluarea jocului se va completa o piramidă pe care copiii  vor așeza elementele puse la dispoziție conform cerințelor date.(Anexa 2)

Finalul activităţii este marcat de momentul verbalizării concluziilor referitoare la ajutorul pe care Albinuța Maia l-a primit, dar și la activitatea desfăşurată cu referire la respectarea tuturor cerințelor impuse de temele abordate,  modul de participare şi comportament.


Etapele activității
Anexa 1

Sarcinile jocului exerciţiu ,,Cu insectele ne jucăm

  1. Formează o grupă de 4 buburuze mici şi aşeaz-o  pe  crengile copacului.
  2. Formează o grupă cu 2 furnici mari şi aşeaz-o sub mușuroi.
  3. Așează o  furnică mică pe muşuroi.
  4. Formează o grupă cu 2 flori galbene şi aşeaz-o lângă copac.
  5. Așează 3 buburuze mari pe trunchiul copacului.
  6. Formează o grupă cu 2 fluturași mari şi aşeaz-o sub norișori.
  7. Formează o grupă cu 3 flori mici  roşii pe iarbă.
  8. Formează o grupă cu 2 albine mici şi aşeaz-o pe stup .
  9. Asezaţi 4 fluturaşii mici pe banca din poieniţă.
  10. Formează o grupă cu 2 albine mari sub soare.
Anexa 2

Sarcinile PIRAMIDEI

Treapta  4: Aşează atâţia fluturi mici câte buline are buburuza.

Treapta  3: Aşează atâtea furnici mari câte îţi arată cifra.

Treapta  2: Aşează atâtea albine câţi ochi ai.

Treapta  1: Aşează atâtea flori roz de câte ori bat din palme.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.