Proiect didactic pentru întâlnirea de grup (ADP)
Informții generale
Unitatea de învăţământ: GPN Burla
Educatoare : Lazurcă Rocsana-Elena
Nivelul de vârstă: Nivelul I, grupa mijlocie, Grupa “Fluturaşilor”
Tema anuală de studiu: “Cine sunt, suntem?”
Tema săptămânii: ”Drepturile copilului, drepturile mele”
Categoria de activităţi de învăţare: Activitate de învăţare personală
Denumirea activităţii: Intâlnirea de grup
Tema activitaţii: “Ai nevoie de ajutor?”
Elementele activităţii: salutul, prezenţa ,completarea calendarului naturii ,tabloul emoţiilor şi responsabilităţilor noutatea zilei, regulile grupei, activitatea de grup, momentul de mişcare, mesajul zilei.
Scopul: Valorificarea potenţialului creativ al fiecărui copil în vederea dezvoltării abilităţilor de comunicare eficientă şi expresivă şi a rezolvării de conflicte în context educaţional , social, familial.
Obiective operaționale
- Să utilizeze formule de salut cunoscute ,specifice momentului zilei, folosind limbajul verbal şi nonverbal;
- Să identifice caracteristicile vremii, selectând simbolurile corespunzătoare calendarului naturii ;
- Să comunice cunoştinţe, impresii şi opinii, apelând la propriile experienţe;
- Să execute exerciţii motrice însuşite anterior în contexte variate , într-un ritm corespunzător;
- Să stabilească desprinzând din context , cu ajutorul educatoarei ‘’mesajul zilei’’;
- Să participe activ la activitatea de grup realizând sarcina comună cerută.
Metode şi procedee:conversaţia, explicaţia, jocul, observaţia, exerciţiul fizic.
Resurse materiale: fotografiile copiilor, tabla magnetică, tabela emoţiilor, simboluri pentru caracteristici/ fenomene ale naturii, calendarul naturii,panou din polistiren, povestea “Lacrima unui fir de iarbă” de George Mihail Zamfirescu, cartonaşe cu personajele din poveste.
Forme de organizare: frontal, individual.
Durata: 30 minut
Bibliografie
- Curriculum pentru îvăţământul preşcolar , Ed. Didactică Publishing House, Bucureşti ,2009;
- C.L.Oprea, Strategii didactice interactive, Ed. E.D.P.Bucureşti,2007;
- Smaranda Maria, Camelia Lazăr,Elena Ilie, Ziua bună începe de la întâlnirea de dimineaţă Ed. Tehno Art, 2010;
- Coordonator Prof.Rodica Gavora,Totul ….pentru copil – ghid pentru educatoare şi directori , Ed. Diana,Piteşti, 2008;
- Răileanu Daniela, Vieriu Dorina, Alexa Iuliana, Proiectarea pas cu pas, Ed.Diamant ,Argeş, 2010.
SCENARIUL ACTIVITĂȚII
Educatoarea salută copiii cu salutul‚ ’’Bună dimineaţa, copii isteţi!’’după care îi invită şi pe ei să salute musafirii şi să se salute între ei, urmând să se salute unul pe altul, de la stânga la dreapta, cu glas tare, uitându-se unul la celălalt, strângându-şi mâna şi folosind formule de salut cât mai apreciative ’’Bună ziua, băieţel voios / Bună ziua, fetiţă prietenoasă!’’( Salutul)
În continuare se face prezenţa unde se utilizează metoda diagrama Venn. În cercuri vor fi copiii prezenţi repartizaţi după gen ( băieţi, fete ) iar în spaţiul intersectat copiii absenţi.
Se poartă o discuţie referitoare la tema săptămânii, rolul pe care îl au în această săptămână copiii. Înainte de a pleca în călătoria imaginară se stabilesc nişte reguli şi responsabilităţi fără de care călătoria nu poate avea succes. O primă responsabilitate o are Meteorologul de serviciu care va face referire la ziua săptămânii, lună şi an şi va stabili starea vremii, aspecte ale anotimpului curent, îmbrăcămintea adecvată vremii de afară, completându-se astfel calendarul naturii. Pentru ca lecţia să se desfăşoare fără incidente, sunt reamintite cu ajutorul copiilor regulile grupei, stabilite la începutul anului şcolar.
Cu ajutorul mascotei din grupă, copiii vor descoperii la centrul tematic cartea de poveşti “Lacrima unui fir de iarba’’ scrisă de George Mihail Zamfirescu. ( Noutatea zilei)
Discuții interactive în grup
Copiii aşezaţi în semicerc pe covor, vor asculta povestea citită de educatoare. Au loc discuţii pe baza textului:
- Care este titlul poveştii?
- Unde se petrece acţíunea?
- Când se petrece?
- Care sunt personajele din poveste?
- Ce alege fir de iarbă să facă văzând copiii?
- La ce se gândeşte el după ce a vorbit cu Câine lăţos?
- Ce îl miră pe Fir de iarbă scultându-l pe Gânganie?
- De ce a plans Fir de iarbă?
- Ce a promis el?
Acest moment va solicita întreaga grupă şi va contribui la realizarea unei intercunoaşteri şi la exprimarea liberă în faţa celorlalţi.
În urma discuţiilor purtate se va extrage mesajul zilei: ”Trebuie să i ascultăm pe cei mai mari şi mai înţelepţi!’’
Mascota mulţumeşte copiilor pentru implicare şi îi invită să continue călătoria de azi, pentru a descoperii noi surprize.
Călătoria nu este una uşoară, motiv pentru care copiii trebuie să se pregătească şi să se antreneze fizic. (momentul de mişcare)
După mişcare, educatoarea propune copiiilor să joace un joc ”Ai nevoie de ajutor?’’ – joc de mimică. Copiii sunt împărţiţi în două grupe, mascota este prezentă şi aduce cu ea un săculeţ cu care conţine personajele poveştii citite de educatoare. Folosind metoda mâna oarbă, un copil din prima grupă extrage personajul şi alege un copil din cealaltă grupă care trebuie să mimeze personajul ales. Jocul se termină atunci când au participat toţi la activitate, fie extrăgând personajul din săculeţ, fie mimând personajul.
Activitatea se va incheia cu aprecierea răspunsurilor şi a comportamentului copiilor şi împărţirea de stimulente (buline vesele) copiilor.
1. | Obţinerea performanţei | Antrenarea tuturor copiilor simultan în realizarea dansului prin exersarea deprinderilor motrice învăţate. | Exerciţiul Demonstraţia | Executarea diferitelor mişcări de dans | |
2. | Evaluarea activităţii |