Proiect didactic – Puișorii din curtea bunicilor

Informații generale
GRUPA : mijlocie „ALBINUȚELE”
DATA: 12.03.2020
EDUCATOARE: SECRIER CRISTINA
TEMA ANUALA: „Cum este, a fost şi va fi pe Pământ?”
TEMA PROIECTULUI: „Puişorii din curtea bunicilor”
TEMA SĂPTĂMÂNII: „Puişorii si mama lor”
TEMA ACTIVITĂŢII: „Puişorul salvat”
TIPUL ACTIVITĂŢII: mixtă
ELEMENTE COMPONENTE ALE ACTIVITĂŢII INTEGRATE:
ADE : DOS: ,,Tabloul puişorului din poveste,, – lipire
DLC: ,,Puişorul îngâmfat,, – povestirea educatoarei
SCOPUL ACTIVITĂŢII
Formarea deprinderii de a asculta o poveste prin motivarea şi exersarea capacităţii de înţelegere şi empatizare în situaţii de învăţare care permit exersarea limbajului, a deprinderii practico-aplicative de lipit şi a diferitelor tipuri de interacţiuni ludice.
OBIECTIVE OPERAȚIONALE
- Să urmărească imaginile prezentate ascultând textul povestit;
- Să răspundă la întrebări corelându-şi răspunsul cu conţinutul poveştii ascultate;
- Să indice personajul principal şi personajele secundare ale povestii ca răspuns la întrebările educatoarei;
- Să repovestească folosindu-se de toate formele de comunicare (verbală, nonverbală, mimico-gestuală);
- Să ordoneze imaginile corespunzătoare etapelor repovestite cu respectarea ordinii acţiunilor;
- Să dispună creativ elementele decupate în spaţiul dat astfel încât să realizeze o scenă din poveste;
- Să înfrumuseţeze tabloul puişorului din poveste potrivit imaginaţiei proprii;
- Să participe cu plăcere la activitate individual şi ca membru al grupului urmărind povestea şi mimând mişcările sugerate de aceasta.
STRATEGII DIDACTICE
- Metode si procedee: povestirea, conversaţia, explicaţia, observaţia, exerciţiul, demonstraţia, problematizarea, jocul motric, jocul imitativ,
- Resurse materiale: planşe reprezentative pentru poveste, siluetele personajelor, tablou cu povestea ,,Puişorul îngâmfat,, imagini cu puişori, foi cartonate, lipici, materiale textile, carioci, suport pentru tablou.
- Forme de organizare: frontal, individual.
- Elemente de joc: surpriza, mişcarea, simularea vorbirii personajului pricipal, mânuirea siluetelor din poveste, aplauze, recompense.
BIBLIOGRAFIE
- Breben, Silvia, Elena G., Georgeta R.(2007) – ,,Metode interactive de grup – ghid metodic ,,– Editura Arves.
- Breben, S., Ruiu, G., – (2007) ,,Activităţi bazate pe inteligenţe multiple”- Ed.Reprograph.
- Bratu, Gabriela – coordonator al ghidului,( 2001) – “Aplicaţii ale metodelor de gândire critică la învăţământul primar”, Bucureşti, Ed. Humanitas Educaţional.
- M.E.C.,( 2008) – “Curriculum pentru educaţia timpurie a copiilor de la 3 la 6/7ani,, Bucureşti Preda, Viorica şi colab.
- Răileanu, D., Vieriu, D., Alexa,I. – ,,Proiectarea pas cu pas”, Ed. Diamant, Pitesti, 2010.
Desfășurare
La intrarea în sala de grupă copiii, împreună cu educatoarea vor descoperi în cuibarul puişorilor o scrisoare de la mama acestora (Cloşca este foarte supărată că unul dintre puișorii din curtea bunicilor a fost neascultător şi s-a rătăcit. Puişorul poate fi salvat doar de nişte copii isteţi care au învăţat la grădiniţă ce înseamnă să fii de ajutor. Ea aşteaptă ca acei copii să o strige când îl vor salva pentru ca ea să vină şi să-şi puiul acasă.).
Educatoarea se asigură că preşcolarii vor să o ajute pe cloşcă, cerându-le confirmarea. După ce copiii îşi exprimă intenţia de a-l salva pe puişor, educatoarea le propune să asculte o poveste din care vor afla cum pot să-l salveze şi să-i pregătească puişorului rătăcit un tablou pentru a-i alunga tristeţea dată de faptul că s-a rătăcit. Pentru aceasta ea le prezintă copiilor, sub forma de surpriză, un tablou.
Activități
„Tabloul puișorului din poveste”
- Împreună cu educatoarea, copiii vor completa tabloul expus în faţa grupului de copii cu anumite elemente din natură, lipindu-le pe rând.
- După completarea tabloului expus copiii vor fi ajutaţi să formeze două grupe în funcție de ecusonul primit de fiecare şi să se deplaseze la mese.
- Se vor intui materialele primite pe mese prin numire şi indicarea acestora astfel încât să fie văzute de către toţi copiii.
- Fiecare copil va pregăti câte un tablou pentru puişor lipind decupajele primite (soare, norişor , apă ).
- Educatoarea îşi motivează sprijinul acordat copiilor prin faptul că ea îi ocroteşte şi-i învaţă asemeni cloştii care-şi ajută puii, învăţându-i multe lucruri (cum să mănânce, cum să nu se îndepărteze de ea, să fie prietenoşi, de ajutor etc). Ea se asigură astfel că toţi copiii reuşesc să lipească decupajele primite. Se repetă tema activităţii.
Tranziţie: Au ieşit din ou la soare
- Cântec cu deplasarea puişorilor în spaţiul grupei prin mişcări specifice şi în ritmul muzicii.
- La comanda – Puişori veniţi la mama!– copiii sunt îndemnaţi să se deplaseze imitând mersul puişorilor, până la scăunelele aşezate în formă de semicerc.
„Puişorul îngâmfat”
- Se prezintă pe rând personajele-siluete explicându-se copiilor că acestea vor fi expuse pe panoul din faţa lor pe parcursul povestirii.
- Se expune, clar si expresiv povestea. In timp ce este prezentata povestea, odată cu intrarea în scenă a unui personaj nou, se va expune pe cadrul de poveste, silueta personajului punctând astfel momentul şi captând atenţia copilului asupra acţiunii în care acesta este implicat.
- Pe parcursul activităţii se vor explica cuvinte/expresii noi întâlnite în povestire.
Tranziţie
- Educatoarea pune în scenă o întâmplare în care puişorul din poveste strigă după ajutor, el apărând dintr-o apă. Ea le cere ajutorul copiilor pentru a-l salva de la înec.
- Joc mimic: ,,tipa- tipa,, ( când educatoarea le spune tipa – copiii se ridică, iar la tipa- tipa se aşeaza pe scăunele, mimând îngrijorarea şi zarva căutării unei soluţii pentru a-i veni puiului în ajutor). Însă ei nu reuşesc să-l salveze.
Soluţia la problema creată o sugerează educatoarea. Ea le prezintă sub formă de surpriză, într-o cutie, siluete din poveste si le distribuie pe mesele pe care se găsesc tablourile pe care au fost lipite elementele din natură. Se solicită copiilor să arate cum îl ajută pe puişorul din poveste, lipindu-l acolo unde cred ei că el este în siguranţă (de ex. pe mal sau în barcă alături de prietenii lui). După ce termină tablorile copiii sunt ajutaţi să le expună astfel încât puişorul să vadă că este salvat de către copiii care au învăţat cum să fie de ajutor într-o situaţie de risc. Puişorul apare în faţa copiilor şi le mulţumeşte că l-au salvat.
Tranziţie
- Copiii se deplasează spre baia gradinitei unde se vor juca în apă cu nişte pui de răţuşcă.
- Întoarcerea în sala de grupă se realizează pe melodia Cot-cot-cotcodac.
Fixarea povestirii
- Se vizionează cinci slideuri reprezentând momentele principale ale povestirii şi se vor purta discutii libere care să permită înţelegerea acestora. La apariţia fiecărui personaj toţi copiii vor mima acţiunea realizată de acesta.
- Puişorul ii şopteşte educatoarei că este bucuros că şi-a făcut atâţia prieteni la grupa Prichindeii şi că a înţeles că nu este bine să fie singur şi să nu aibă prieteni. Îi roagă pe noii prieteni să-l ajute să o strige pe mama lui ca să-l ia acasă.
- Copiii o strigă în cor pe cloşcă. Aceasta îşi face apariţia şi îl ia în braţe pe pui, mulţumindu-le copiilor că l-au salvat. Îi rogă pe copii să se îmbrăţişeze şi ei aşa cum îi îmbrăţişează mama lor acasă, apoi îi întreabă pe copii de unde au învăţat că este bine să ai prieteni şi să fii de ajutor?
Încheierea activităţii
- Se va reaminti titlul povestirii, acesta fiind repetat cu întreaga grupă de copii şi se va verbaliza modul în care ei l-au ajutat pe puişor în tabloul realizat- se repetă tema tabloului şi mijlocul de realizare (Am lipit un tablou pentru puişorul salvat).
- Se va pune accent pe ideea de a avea prieteni care atunci când ai nevoie sunt lângă tine, salvându-te de la necaz. Copiii şi educatoarea îşi iau rămas bun de la puişor şi de la mama lui. Educatoarea va aprecia comportamentul copiilor în timpul activităţii şi va acorda stimulente.
Tabel evenimente didactice




Profesor Secrier Cristina, Școala Gimnazială Burla