Proiect didactic – Tehnologii de obținere a energiei

Date generale

ȘCOALA: C.S.E.I. SUCEAVA

Aria curriculară: TEHNOLOGII

Disciplina: EDUCAŢIE TEHNOLOGICĂ

Clasa:   a VIII-a B

Profesor: BOAMBĂ ELEONORA

Modul: Organizarea mediului construit

Subiectul lecţiei: TEHNOLOGII DE OBTINERE A ENERGIEI

Resursa de timp: 45 min

Tipul lecţiei: mixtă

Obiective de referinţă: 

  • 1.1. Valorificarea   termenilor    tehnici  in  limbajul  curent
  • 1.2. Identificarea   surselor de energie si a tipurilor de centrale electrice
  • 1.3. Asumarea    responsabilităţii  la  activităţile  de  grup  şi  aplicarea  principiului  cooperării

Obiective operaţionale. La finele lectiei elevii  vor fi capabili:

  1. Sa  identifice tipurile de generatoare corect;
  2. Sa  defineasca notiunea de generatoare de energie;
  3. Sa valorifice cunostintele pentru definitrea centralelor electrice;
  4. Sa  clasifice dentralele electrice dupa sursa folosita pentru obtinere  ;
  5. Sa descrie centralele  termo- si nuclearo-electrice
  6. Să  enumere cateva efecte ale poluarii asupra mediului ;

Metode  şi  procedee didactice:

  • conversaţia, explicaţia, observaţia, problematizarea, lectura explicativă

Resurse materiale:

  • referate                                
  • portofoliu   
  • manual  

Forme de organizare :   individuală , pe  grupe

Organizarea lecţiei:

  1. Moment organizatoric ;
  2. Verificarea cunoştinţelor lecţiei anterioare ;
  3. Anunţarea subiectului temei noi  şi a  obiectivelor urmărite ;
  4. Prezentarea  noilor conţinuturi – Transmiterea noilor cunoştinţe ;
  5. Fixarea şi  evaluarea cunoştinţelor .
1. Moment organizatoric (durata 3 min)  :

Activitatea profesorului:

  • solicita elevilor  pregatirea caietului , manualului  si a  celorlalte materiale necesare ;
  • verifica prezenta;
  • stabilieste grupele de lucru, in vederea desfasurarii lectiei

Activitatea elevilor :

  • pregatesc  rechizitele / materialele ;
  • sunt atenţi  ;
  • elevul de serviciu anunţă prezenţa la oră .
2.  Verificarea  cunoştinţelor lecţiei anterioare  ( durata 10 min ) :
Surse de energie

Activitatea profesorului :

  • adresez  întrebări  referitoare la  conţinutul  lecţiei  :
  • solicit  elevilor  explicarea  termenilor  de  specialitate ;
  • precizez  sarcina  de  lucru .
  • solicit elevilor  să  rezolve  sarcina primita : identificarea surselor de energie, forme de energie

Activitatea elevilor :

  • elevii  răspund  la  întrebări ,
  • elevii  rezolva  fişa de activitate şi un reprezentant al echipei prezintă răspunsurile  date .
3. Anunţarea temei  noi  şi  precizarea  obiectivelor  ( durata : 2min.):
Tehnologii de obținere a energiei

Activitatea profesorului :

  • anunţ titlul lecţiei noi şi scriu pe tablă subiectul :
  • precizez obiectivele  ;
  • introduc elevii în atmosfera lecţiei printr-un scurt comentariu  .

Activitatea elevilor :

  • notează titlul lecţiei ;
  • elevii sunt atenţi la expunerea profesorului şi adreseaza intrebari / dau raspunsuri la intrebarile adresate.
4. Predarea  noilor conţinuturiTransmiterea  noilor  cunoştinţe (durata: 20 minute):

Activitatea rofesorului :

  • explic termenul  de generatoare de energie;;
  • evidenţiez  câteva tipuri de generatoare dupa forma energiei utile pe care o produc ;
  • precizez  care  sunt elementele functionale ale generatoarelor;
  • solicit elevilor realizarea unui ciorchine cu sursele de energie primara;
  • evolutia formelor de energie mecanica;
  • definirea motoarelor
  • clasificarea motoarelor
  • obtinerea energiei electrice
  • centralele electrice – definire
  • clasificarea tipurilor de centrale electrice .

Activitatea  elevilor :

  • ascultă  explicaţiile ;
  • notează  pe  caiete  termenii , schema tipurilor de transporturi  ;
  • adresează  întrebări  profesorului  pentru  a  lămuri  problemele legate de generatoare si centrale electrice;
5. Fixarea  cunoştinţelor (durata 3min) :

Activitatea  profesorului :

  • Adresez câteva întrebări despre alcătuirea reţelei de transporturi
  • Adresez intrebări despre clasificarea centralelor electrice
  • Pecizez tema pentru acasă : realizarea unui referat cu tema “ Energia electrica”.

Activitatea  elevilor :

  • răspund la întrebări ;
  • notează tema precizată .
6. Evaluarea ( durata 5 min)

Activitatea profesorului :

  • aprecierea si notarea elevilor care au raspuns la lectie
Fisa de lucru 1

1. Realizeaza un ciorchine cu sursele de energie primare

Fisa de lucru 2

1. Realizaţi un ciorchine cu tipurile de centrale electrice

Elemente functionale ale generatoarelor :
  1. sursa de energie, purtatorul de energie  ( ex. Gazul in instalatia unei turbine de gaz)
  1. acceleratorul (micsorarea sau accelerarea purtatorului de energie
  1. receptorul de energie (ex. Reteaua electrica, conducta de abur)
Definitii
  • lantul energetic = succesiunea transformarilor care vizeaza forme  sau purtatori de energie primara poarta numele de lant de transformari energetice
    • forma de emergie primara         
    • forma de energie utila
  • generatoarele = dispozitivele de transformare a energiei dintr-o forma in alta se numesc generatoare de energie
    • generatoare                
      • simple  (o forma de energie se transforma in alta)
      • combinate ( au loc mai multe transformari
  • energia chimica combustibili  –  caldura
  • energia chimica  combustibili  –  caldura – energie mecanica
Generatoare – clasificare
  1. generatoare de caldura:
    1. chimice – cuptoare, cazane, camere de ardere
    2. electrice  -cuptoare si cazane electrice
    3. nucleare si termonucleare – reactoare
    4. solare – cuptoare si cazane solare
  2. generatoare de energie electrica :
    1. chimice – acumulatoare , pile electrice
    2. nucleare – reactoare nucleare si baterii
    3. solare – fotoelemente
    4.  termice – -generatoare termoelectrice
    5. mecanice – generatoare electrice de curent continuu
  3. generatoare de energie mecanica
    1. termice, chimice : motoare cu piston, turbine cu abur
    2. electrice – electromotoare
    3. mecanice – turbine eoliene, turbine hidraulice
  4. generatoare de caldura:
    1. chimice – cuptoare, cazane, camere de ardere
    2. electrice  -cuptoare si cazane electrice
    3. nucleare si termonucleare – reactoare
    4. solare – cuptoare si cazane solare
  5. generatoare de energie electrica :
    1. chimice – acumulatoare , pile electrice
    2. nucleare – reactoare nucleare si baterii
    3. solare – fotoelemente
    4. termice – -generatoare termoelectrice
    5. mecanice – generatoare electrice de curent continuu
  6. generatoare de energie mecanica
    1. termice, chimice : motoare cu piston, turbine cu abur
    2. electrice – electromotoare
    3. mecanice – turbine eoliene, turbine hidraulice
Obtinerea energiei mecanice
  1. forta  musculara  umana
  2. forta musculara animala 
  3. unelte : teascul , piua , presa , plugul , razboiul de tesut
  4. masinile cu vapori  – 1968 –  Wat
  5. masina cu motorul solar – Mouchout
  6. motorul in 4 timpi –  Otto
  7. generatorul eolian

Motoarele = sunt masini care transforma energia mecanica in alte forme de energie

  • motoare hidraulice
    • motoare termice
    • motoare eoliene
    • motoare electrice

Obtinerea EE = transformarea energiei surselor primare de energie in EE are loc in centrale Electrice

Centrala electrica – este un complex de instalatii in care se produce transformarea , prin intermediul energiei mecanice, a energiei primare a resurselor naturale in EElectrica .

Clasificarea centralelor electrice dupa tipul de E primara:

  • centrale cu combustibili fosili  sau  nucleari – termo si nucleare
  • hidrocentrale
  • centrale neconventionale – eoliene, solare, geptermice, mareo-motrice, statii de biogas
  • d.p.d.v.constructiv toate tipurile de centrale au element comun ansamblul turbine – generator electric.

Profesor Boambă Eleonora, CSEI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.