Proiectele de voluntariat și integrarea socio-profesională a elevilor cu CES

Lumea în care trăim este caracterizată de diversitate. A învăța să trăim pe această direcție și să o valorizăm ca pe o resursă de dezvoltare, devine un imperativ. Centrul Școlar de Educație Inclusivă Suceava poate fi considerată parte a unei școli europene prin toate acțiunile, activitățile, proiectele, perfecționările, precum și resursele materiale și umane care activează în cadrul acestei instituții din spațiul european. Cunoașterea altor culturi, a altor sisteme de educație, a modalităților de gândire și a stilurilor de viață, înțelegerea și acceptarea acestora, cultivarea toleranței și voluntariatului, precum și renunțarea la practici discriminatorii, luarea deciziilor și soluționarea problemelor împreună-sunt câteva repere europene importante cultivate prin activitățile educaționale ale școlii. Proiectele de voluntariat au un rol important în integrarea socio-profesionala a elevilor cu CES.

Este absolut necesar astfel, dincolo de competențele profesionale, să formăm sau să schimbăm atitudini. Putem să oferim fiecărui elev sentimentul de siguranță, de respect și de a fi acceptat prin egalitate de șanse. Doar în acest mod o societate multiculturală va da fiecăruia o oportunitate la o viață mai bună. În plus, va progresa odată cu prosperitatea cetățenilor ei, iar educația va dobândi un plus de calitate.

        Toate aceste demersuri educative cuprinse în activitățile școlare sau extrașcolare, în cadrul proiectelor de voluntariat, dau tuturor elevilor, dar și cadrelor didactice, posibilitatea să interacționeze, să se dezvolte profesional și personal într-un mod armonios, să se pregătească pentru viață și să contribuie la construirea unei Europe democratice și îndreptată către o societate unită și îmbogățită prin diversitatea sa umană și culturală.

Strategie

„STRATEGIA NAȚIONALĂ DE ACȚIUNE COMUNITARĂ” este un proiect care are ca scop dezvoltarea spiritului de voluntariat și de implicare a elevilor în activități de voluntariat. Acest demers este implementat prin valorificarea inițiativei, interesului, talentului acestora, în vederea unei mai bune integrări sociale și a dezvoltării educaționale individuale a elevilor cu cerințe educaționale special, precum și a diminuării absenteismului și abandonului școlar. Acest tip de proiecte se desfășoară în școala noastră încă din anul 2004. Numărul școlilor implicate este în continuă creștere.

Prin derularea acestora s-a urmărit atingerea următoarelor obiective:

  • dezvoltarea spiritului de voluntariat și a toleranței în rândul elevilor și profesorilor,
  • valorificarea potențialelor individuale ale elevilor,
  • dezvoltarea competențelor de comunicare și relaționare inter și intra personală,
  • dezvoltarea motivației pentru participarea la acțiuni de voluntariat,
  • dezvoltarea spiritului de lucru în echipă și a spiritului creativ,
  • promovarea valorilor educației pentru sănătate,
  • educație pentru mediu,
  • educația pentru timpul liber,
  • educația pentru comunicare.

Calendarul activităților este axat pe activități care au la bază lucrul pe echipe mixte de elevi-voluntari și beneficiari, cuprinzând în special activități de tip lucru manual, de recreere, artistice, sportive etc.

Rezultatele proiectului pot fi regăsite în produsele specifice activităților derulate. Sporirea implicării în perspectivă a elevilor voluntari se face în activități specifice voluntariatului. Modalitățile de evaluare ale acestuia, constau în: fotografii, materiale specifice activităților realizate de elevi, completarea jurnalului proiectului, chestionare etc.

Ca elemente de noutate, proiectele de voluntariat încearcă valorificarea prin activități extracurriculare a elevilor cu deficiență. Integrarea lor se face în rândul voluntarilor din toate școlile implicate. Accentul se pune asupra abilităților acestora și a creșterii stimei de sine. Se elimină barierele de rasă, elementele sau comportamente de bullying. Toate acestea contribuie în mare măsură la o integrare mai bună în câmpul social și profesional.

Coordonator:

  • Prof. Raluca Florentina Pintilie
  • Prof. Cristina Clim

CSEI Suceava

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.