Școala online: realizări și neajunsuri

Epidemia de coronavirus a trimis şcoala românească în online. Profesorii s-au văzut puşi peste noapte în situaţia de a face lecţii cu elevii prin intermediul unor platforme digitale pe care le-au folosit cum s-au priceput mai bine şi cu bani din buzunar, iar elevii le-au accesat într-o măsură mai mare sau mai mică.

Pe fundalul pandemiei, care a împins multe state să închidă școlile pe o perioadă care se poate extinde mai multe săptămâni, profesorii din România sunt acum provocați să se adapteze rapid și să transmită un mesaj important elevilor:

  • învățarea continuă dincolo de școală și cu instrumente online accesibile tuturor și multă determinare,
  • putem face progrese împreună
  • și, mai mult decât oricând, putem încuraja elevii să învețe și să lucreze independent.

Pentru a crea niște obiceiuri de succes, conducerea fiecărei școli trebuie să coordoneze organizarea școlii online și profesorii să comunice cu fiecare clasă în parte, în grupuri de mesagerie instantă organizate în prealabil. Tot acest context înseamnă mai mult timp de pregătire și un efort mai mare de coordonare pentru profesori.

Școala în vremea pandemiei

Chiar dacă nu va putea fi recuperată întru totul interacțiunea din clasa fizică și nu toate orele vor putea fi organizate online, exemplele reușite ale celor care au început deja să aplice aceste măsuri arată că oricât de anevoios, procesul este fezabil, cu motivație și multă răbdare. Succesul unui astfel de demers ține întâi de toate de o planificare cât mai bună. Nu întotdeauna se reușește acest lucru, iată câteva idei desprinse din practica profesorilor în predarea on-line:

  • Programul de predare este haotic și-i încurcă pe elevii care nu sunt obișnuiți cu disciplina: „Profesorii nu și-au făcut un program anume, așa cum era la școală, să zici că azi avem română, azi ne trimit temele la română. Trimit când se trezesc ei”.
  • Este foarte greu de controlat dacă elevii respectă disciplina în timpul orelor online: „Nu poți fii sigur că elevul e acolo și ascultă profesorul, pentru că mulți elevi opresc și camera și microfonul, iar așa își pot lăsa telefonul pe birou și să-și vadă de treabă”.
  • Nu se fac cursuri la toate materiile: „de franceză n-am auzit nimic de când am terminat școala, engleză nici atât, religie la fel. Singurii cu care am păstrat legătura sunt profesorii care predau materii de bac”.
  • Există licee unde nu s-au organizat deloc cursuri online: „unii dintre profesori au decis să ne trimită niște materiale pentru bac, dar pe WhatsApp. Profesorii au avut o atitudine foarte indiferentă cu privire la toată situația asta”.
  • Nu toți elevii pot învăța singuri: „Eu singur nu am nici motivație, nici randament”.
  • Există mulți profesori care refuză predarea online. Soluție propusă: pe timpul verii, o parte din activitățile esențiale care se pot desfășura doar față în față să fie recuperate.
  • Foarte mulți studenți și elevi sunt cu psihicul la pământ din cauza izolării, cu mintea în altă parte în timpul cursurilor, nu reușesc să asimileze nimic. Nu există o pregătire a profesorilor și studenților pentru situațiile numeroase de acest gen.
Totuși, cum au trecut elevii și profesorii peste aceste neajunsuri? Cum s-au organizat, la ce metode și mijloace au apletat?

Mai multe școli au organizat deja „cancelarii online” – ședințe de coordonare cu profesorii pe platforme precum Skype, Google Meet, Whatsapp sau Facebook Messenger. Acesta e primul pas pentru a stabili calendarul online și modul cum veți comunica cu elevii. Cel mai popular instrument de colaborare online cu aplicații care acoperă toate nevoile de comunicare și colaborare online este Google. Pentru a accesa gratuit Suita Google for Education, e nevoie ca școala să aibă un domeniu și să se înregistreze cu un cont G Suite for Education. Un singur administrator poate crea acest cont de unde poate crea adrese de email tuturor utilizatorilor pentru acel domeniu.

În lipsa unui cont G Suite for Education al școlii, puteți folosi contul personal de Google pentru a împărtăși documente cu alții, folosind serviciul Drive unde puteți centraliza în sub-foldere materiale, pe clase sau teme, cu colegii și elevii. Pentru ca elevii să urce teme sau alte fișiere, e nevoie să aibă un cont de Google, la rândul lor. Contul de email e destinat celor peste 13 ani, altminteri părintele ar trebui să fie cel care creează și administrează contul.

Pentru a fi cât mai eficienți:
1. Pentru ciclul primar
  • Învățătorul comunică pe grupul de Whatsapp, Messenger sau canalul prestabilit cu părinții sau cu elevii orarul și modul de derulare a orelor.
  • Puteți pregăti și împărtăși un program săptămânal cu intervalele orare în care veți organiza întâlnirile online, pe teme. Spre exemplu,
    • luni, de la 9 la 9.50: Sesiune de organizare cu toată clasa pe Zoom,
    • de la 10 la 10.50 ora de română pe Zoom,
    • de la 11.00 la 12.00 Tur virtual la muzeu etc.
  • Este important ca părintele sau tutorele să pregătească elevul pentru acest program. De asemenea, să sprijine învățătorul în organizarea activităților și temelor pentru acasă. Elevul trebuie să aibă
    • acces la Internet de pe laptop/calculator sau telefon,
    • căști și webcam (opțional) pentru a putea participa online.
  • În cazurile unde elevii nu au acces la Internet și nu au acasă echipamentul necesar pentru a se putea conecta, ar trebui să concepeți fișe și activități speciale. Trebuie să discutați cu persoana care are elevul în grijă săptămânal, pentru a vă asigura că acești copii continuă să lucreze. Puteți comunica și telefonic cu elevii și chiar dacă nu toți vor putea ține pasul. E foarte important să le arătați că vă preocupă starea fiecăruia și că aveți în continuare așteptări și sarcini clare. Chiar și așa, vor fi mulți copii care rămân izolați; profesorii iau în calcul deja organizarea unei școli de vară de recuperare pentru aceștia.
2. Pentru ciclurile gimnazial sau liceal
  • E importantă coordonarea între diriginți și ceilalți profesori, cu sprijinul direcțiunii. În ședințe online, puteți planifica activitățile care pot fi susținute online în perioada următoare.
  • Cea mai eficientă metodă pentru a avea o planificare care să sincronizeze activitățile profesorilor dintr-o școală și pentru a evita numeroasele grupuri de comunicare, ar fi centralizarea orarului școlii online într-un folder, pe Google Drive. Acesta poate fi organizat
    • pentru fiecare clasă în parte, fiecare având subfolderul ei denumit 5A, 6B etc.,
    • iar separat orarul cu toți profesorii și orele alocate la fiecare clasă, ținut într-un document excel.
  • La final de săptămână, calendarul fiecărei clase poate fi înnoit de către diriginte pentru săptămâna următoare; cu instrucțiunile de conectare pentru lecțiile online, completate de către profesorii care își planifică lecțiile online. Calendarul poate fi ținut într-un document Word, pe Google Drive, în folderul corespunzător clasei.

Dacă nu sunteți atât de familiarizați cu instrumentele online; școala nu are cont G Suite for Education și vreți să țineți orele cu ei; minimul necesar este

  • să vă planificați lecția,
  • să aveți pregătit materialul de prezentare digital și
  • să folosiți o platformă de interacțiune în timp real; urmând ca pentru teme și lucru individual să găsiți o alternativă în afara instrumentelor de colaborare online
    • activitate bazată pe proiect,
    • lucru individual verificat în următoarea lecție online etc..

Indiferent de cât de bine reușim să o facem la distanță, tot trebuie să ne străduim să ajungem la elevi, măcar pentru a ne conecta socio-emoțional cu ei. Ei au nevoie să știe că cineva îi veghează și să se simtă parte dintr-un colectiv. Chiar dacă nu vom putea face mari progrese la capitolul cunoștințe și abilități noi, deprinderea zilnică a învățării de acasă, chiar și două ore pe zi, este crucială pentru sănătatea lor mentală și păstrarea motivației pentru școală.

Prof. Răzvan Aioanei, CSEI

Bibliografie
  1. https://www.portalinvatamant.ro/tags/scoala-online/
  2. https://www.aspireteachers.ro/
  3. https://www.mediafax.ro/cultura-media/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.